Zwaarbewapende leden van de Maritime Special Operations Forces (MARSOF) en de Dienst Speciale Interventies (DSI) van de politie werden tijdens een tweedaagse oefening vanuit helikopters gedropt op verschillende locaties in het havengebied Vlissingen-Oost. Centraal in deze oefening stond het effectief ingrijpen in geval van gijzeling of terroristisch geweld op zee. De twee voornaamste plaatsen waar zulke scenario’s zich kunnen afspelen zijn schepen en boorplatforms.
Luchtvervoer
De oefening vond op 29 en 30 september plaats en werd deze week herhaald voor andere leden van beide eenheden. NH90-helikopters van het 860 squadron van Maritiem Vliegkamp De Kooy verzorgden het luchtvervoer tijdens de oefening. Vanaf de tijdelijke basis aan de Halsweg in Nieuwdorp (gemeente Borsele) voerden de NH90’s en een AW139-politiehelikopter diverse vluchten uit naar een boorplatform in de haven van Vlissingen. Verder werden de teamleden gedropt op een olietanker die ter hoogte van scheepsbouwer Damen lag.
Fast-roping
Omdat een helikopter niet overal kan landen, worden de eenheden getraind in ‘fast-roping’, het ongezekerd afdalen langs een dik touw. Dit touw zit bevestigd aan de lier van de helikopter. Zodra het laatste teamlid beneden staat wordt het touw losgekoppeld van de lier en naar beneden gegooid, zodat de heli zo snel mogelijk verder kan vliegen. Deze manier van opereren is voor het team geen dagelijkse bezigheid. Het is dan ook essentieel om de vaardigheden met ‘fast-roping’ op peil te houden.
Decor: Vlissingen
Dat juist Vlissingen-Oost als decor voor de oefening met helikopters is gekozen komt door de aanwezigheid van meerdere boorplatformen in de haven. Om een dergelijke training op zee te houden is onpraktisch, aangezien dit soort platformen doorgaans ver bij de kust vandaan liggen.
Eerder dit jaar vormde ook de haven van Rotterdam een uitdagend decor van een militaire operatie. Destijds ging het niet om een militaire oefening maar om het transport naar de Verenigde Staten van 54 Apaches, Chinooks en Black Hawks: