De Britse luchtvaartmaatschappij heeft piloten en cabinepersoneel geadviseerd passagiers in aankondigingen aan boord niet langer “ladies and gentlemen” te noemen, maar genderneutrale termen te gebruiken.
British Airways besloot de begroeting te schrappen om “ervoor te zorgen dat al onze klanten zich welkom voelen wanneer ze met ons reizen” en om “diversiteit en inclusie” te vieren. De overstap van genderspecifieke naar genderneutrale taal brengt de aankondigingen van de luchtvaartmaatschappij op één lijn met de aankondigingen op luchthavens.
Veranderingen
Het recente besluit van British Airways zou gedeeltelijk ingegeven zijn door een verandering bij de passagiers, volgens The Telegraph. Naar verluidt wil de luchtvaartmaatschappij de nieuwe sociale normen eerbiedigen. Daarnaast beoogt ze dat kinderen zich bij de aankondigingen betrokken voelen, zeker nu een groter deel van de gezinnen weer reist sinds de versoepeling van de coronamaatregelen.
Het besluit sluit aan bij stappen van Lufthansa eerder dit jaar, en van EasyJet en Air Canada in 2019. In 2018 lanceerde Qantas haar “Spirit of Inclusion”-initiatief, waarbij het personeel werd aangemoedigd om af te zien van het gebruik van genderspecifieke termen. Vorige maand kondigde Air Malta aan dat de maatschappij ook zinnen als “welkom, dames en heren” zou schrappen voor meer inclusief taalgebruik, zoals: “Attentie, alle passagiers.”