Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025
  • Achtergrond

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025
  • Editors’ choice

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Vaarwel Alitalia: einde van een tijdperk
Airlines

Vaarwel Alitalia: einde van een tijdperk

Sander LamersDoor Sander Lamers14/10/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Alitalia maakt vanavond de allerlaatste vlucht. Daarmee komt een eind aan het bestaan van de maatschappij die het al negentien jaar financieel zo lastig had.

De laatste Alitalia-vlucht vertrekt vanuit Cagliari (Sardinië) naar Rome Fiumicino Airport. De Airbus A320 met registratie EI-DSV vertrekt om 22:05 uur vanaf het Italiaanse eiland en landt om 23:10 uur op de luchthaven van Rome.

Paus maakt Alitalia groot

Daarmee komt na 75 jaar een eind aan Alitalia. De oprichting vond plaats in 1946. Op 5 mei 1947 voerde het toenmalige ‘Aerolinee Italiane Internazionali’ haar eerste vlucht uit: met een Fiat G-12 Alcione werd tussen Turijn en Rome gevlogen. De eerste internationale vlucht ging drie jaar later van start. In 1948 vloog de luchtvaartmaatschappij tussen Milaan en verschillende steden in Zuid-Amerika.

Pas in 1963 kreeg Alitalia wereldwijde bekendheid. Het werd de facto (Latijns voor ‘in feite’ of ‘in de praktijk’) van het pausdom in Rome. Paulus VI begon toentertijd aan zijn 15-jarige ambtstermijn als hoofd van de katholieke kerk. Hij wilde dat ver tot buiten het Vaticaan (gebied in Rome) uitdragen. Dat kon alleen maar door te reizen en dat deed Paulus VI dan ook. In totaal maakte hij negen internationale reizen met Alitalia. Paus Johannes Paulus II ging 104 keer op reis buiten Italië. Opvolger paus Benedictus XVI reisde 24 keer met Alitalia en de huidige paus Franciscus maakte tot eind augustus 33 reizen.

©Maurits Vink

Air France-KLM en Alitalia

In 2000 leek het erop dat KLM en Alitalia gingen fuseren. Het liep op niets uit omdat de Italiaanse politiek het initiatief afblies. Tóch betekende dat niet dat deze fusie van de baan was. In 2008 gingen Air France-KLM en Alitalia opnieuw om de tafel. Toen zag de Italiaanse regering Romano Prodi een overname van de aandelen van de Italiaanse staat wel zitten. Na jarenlange verliezen, oplopend tot wel één miljoen euro per dag, zat er dan ook vrijwel niets anders op.

Nog geen maand hield die overname stand. Begin april, ongeveer twee weken na het sluiten van de overeenkomst, trok Air France-KLM zich terug. Het concern noemde als reden dat de vakbonden eisen stelden waarmee zij het niet eens was. Vlak daarna gaf de raad van bestuur aan dat Alitalia nog slechts 170 miljoen euro aan vermogen over had. Hiermee kon het bedrijf op korte termijn alleen vluchten uitvoeren als het een kapitaalinjectie zou krijgen. Private investeerders kochten de maatschappij uiteindelijk op, maar ook zij konden een faillissement niet voorkomen.

©Alitalia

Financiële nood Alitalia

Dat Alitalia zoveel verlies leed heeft onder meer te maken met de hogesnelheidslijnen. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij vloog zowel op internationale als nationale bestemmingen. Onder meer de route Rome-Milaan bracht veel geld op, maar door de hogesnelheidslijn namen die inkomsten af. Dat de luchtvaartmaatschappij uit Italië kon blijven vliegen, had te maken met de staatssteun die zij ontving.

Alitalia was in 2017 technisch failliet verklaard. Een nieuwe eigenaar werd niet gevonden. De Italiaanse regering besloot wederom geld in Alitalia te pompen. Het ging om een bedrag van 900 miljoen euro. Echter, Brussel stelde een onderzoek in naar de noodlening van de Italiaanse maatschappij. Die bleek uiteindelijk illegaal te zijn omdat het een oneerlijk concurrentievoordeel gaf. De steun moest terugbetaald worden. In 2020 werd Alitalia genationaliseerd.

ITA neemt het over

Halverwege 2021 kwam naar buiten dat Italia Trasporto Aero (ITA) het stokje van Alitalia zal overnemen. In juli kreeg de regering toestemming van de Europese Commissie om een herstructurering te realiseren. Per 15 oktober zou ITA haar debuut in het luchtruim maken.

Sinds de bekendmaking van ITA ging alles in een razendsnel tempo. In augustus ontving de opvolger haar Air Operator’s Certificate nadat ITA een aantal speciale testvluchten met een Airbus A330-200 uitvoerde. Vervolgens gingen de eerste tickets in de verkoop.

Over de schulden van Alitalia hoeft ITA zich geen zorgen te maken. Het bedrijf is economisch onafhankelijk en de illegale staatssteun die in 2017 uitgegeven werd krijgt voor de opvolger van Alitalia geen staartje. Wél neemt ITA een aantal vliegtuigen uit de vloot van het zorgenkindje over, evenals slots en personeel. In het aantal medewerkers wordt echter wel flink gesneden: van de 10.000 Alitalia-werknemers blijven er bij ITA nog maar enkele duizenden over.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Alitalia europese commissie ITA Italiaanse overheid Rome Fiumicino
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025Netty Buijing

Nieuwe Russische turboprop ‘op dieet’

11/07/2025Redactie

Airbus A321neo fors beschadigd door hagel

11/07/2025Redactie
Recent

Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

12/07/2025

F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

12/07/2025

Vliegtuigwrakken die nooit zijn geborgen

12/07/2025
Populair

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?