Dick Benschop, topman van Royal Schiphol Group, kijkt tevreden terug op afgelopen zomer ondanks dat niet alles altijd op rolletjes liep.
Het coronavirus maakte dat er op Schiphol allemaal anders uitzag dan normaal. De gezichten van personeel én reizigers deels verborgen achter mondneuskapjes, overal markeringen om anderhalve meter afstand te houden, doorzichtige schermen bij veel balies.
Ondanks al die extra maatregelen kijkt Benschop goed terug op de afgelopen zomer. ‘’We hebben alles natuurlijk écht goed voorbereid. Heel veel is ook gewoon goed gegaan. Het gebruik van de app, maar ook papieren die gecontroleerd moeten worden, de check-in. Ik heb ook steeds gezegd: er zal best eens een rij zijn of ergens iets aan de hand zijn’’, zegt hij voor de camera van NH Nieuws.
Verbeterpunten voor Schiphol
Er ging ook wel het een en ander flink mis. De luchthaven kampte voornamelijk met tekorten. Vooral door personeelstekorten bij de grondafhandeling liepen de zaken niet op rolletjes. Met name bij Viggo was het meer dan eens compleet chaos. Reizigers moesten na aankomst op Schiphol lange tijd op hun bagage wachten. Ook vertrokken enkele vluchten zonder koffers.
Veel uitzendkrachten kozen een andere baan omdat de luchtvaartsector zich tijdens de coronacrisis in grote onzekerheid bevond. De reisrestricties waren daarvan een van de grootste oorzaken. Wanneer gaan de grenzen weer open? En als ze open zijn, voor hoelang?
Uit die problemen van afgelopen zomer moet Schiphol lering trekken. De problemen worden stuk voor stuk geanalyseerd. ‘’Ook zijn er bij bepaalde luchtvaartmaatschappijen en afhandelaars problemen bijgekomen. Die moeten aangepakt worden. En we gaan ons structureel voorbereiden op de volgende zomer’’, neemt de topman van Royal Schiphol Group zich voor.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

