Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Schiphol eerste luchthaven die grootschalig duurzaam wil taxiën
Airlines

Schiphol eerste luchthaven die grootschalig duurzaam wil taxiën

RedactieDoor Redactie26/10/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Schiphol
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Duurzaam taxiën moet uiterlijk in 2030 in Nederland de standaard zijn. Dat stelt een consortium van verschillende partijen in de Nederlandse luchtvaart, waaronder Schiphol en KLM.

Samen met de Luchtverkeersleiding (LVNL), KLM, Transavia, Corendon, Dnata en KLM Ground Services presenteerde Schiphol deze week een stappenplan om van duurzaam taxiën de standaard te maken. Uiterlijk in 2030 moet deze nieuwe vorm van taxiën de standaardprocedure zijn op heel Schiphol. Dat moet zorgen voor een sterke vermindering in de CO2-, stikstof- en ultrafijnstof-uitstoot die op dit moment nog gepaard gaat met het taxiproces.

Tijdens het duurzame taxiën worden vliegtuigen van en naar de start- en landingsbaan gebracht door een speciaal sleepvoertuig. De vliegtuigmotoren blijven voor het grootste deel uit. Om deze nieuwe procedure te realiseren zijn volgens Schiphol ingrijpende aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek nodig. Daar komt bij dat Schiphol de eerste luchthaven ter wereld is die duurzaam taxiën op grote schaal wil inzetten.

Stappenplan

De eerste stap van de roadmap die de sector gepresenteerd heeft wordt volgend jaar gezet. Twee TaxiBot-sleepvoertuigen zullen medio 2022 in gebruik worden genomen op Schiphol om een deel van de vliegtuigen duurzaam van en naar de Polderbaan te laten taxiën. Het is de tweede proef die uitgevoerd wordt op de luchthaven en een onderdeel van het Europese ALBATROSS-project, dat als doel het ontwikkelen en demonstreren van duurzamere vliegoperaties heeft. Bestaande oplossingen en technieken moeten daarbij worden toegepast om brandstof te besparen.

Vorig jaar bleek al dat duurzaam taxiën op Schiphol gemiddeld een halvering van het brandstofverbruik oplevert. Gezien de langere afstand kan dat bij de Polderbaan oplopen tot een besparing van 65 procent. Als de tweede proef nu ook een succes is zal overgegaan worden naar een standaardproces waarbij bepaalde vliegtuigtypen van een aantal luchtvaartmaatschappijen duurzaam zal taxiën van en naar de Polderbaan. In de komende jaren zal dat aantal vliegtuigen toenemen, waardoor over vier jaar naar verwachting achttien procent van alle vluchten duurzaam taxiet. Vanaf 2025 moet de technologie ook worden ingezet voor andere start- en landingsbanen.

Om duurzaam taxiën van en naar de Polderbaan structureel mogelijk te maken, worden op Schiphol al infrastructurele aanpassingen voorbereid. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om markeringen die ervoor zorgen dat vliegtuigen op de juiste plek kunnen stoppen zodat ze aan of van het sleepvoertuig gekoppeld kunnen worden. Ook moeten er wegen verbreed worden, zodat de speciale voertuigen zonder vliegtuig van en naar de Polderbaan kunnen voorafgaand aan of na uitvoering van het slepen, zonder hierbij (taxiënd) verkeer te hinderen. Tegelijkertijd werken leveranciers van het speciale sleepvoertuig aan een verbeterde en uitstootvrije variant, elektrisch of op waterstof.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
duurzaamheid innovatie KLM Luchtverkeersleiding LVNL Polderbaan Schiphol taxi taxibaan Taxibot Transavia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025Redactie

Ryanair houdt vast aan 737 MAX 10

19/05/2025Redactie

Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

19/05/2025Redactie
Recent

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Ryanair houdt vast aan 737 MAX 10

19/05/2025

Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

19/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

CEO Ben Smith vaart andere koers dan KLM-personeel

16/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?