Iberia moet zes reizigers hun geld restitueren omdat hun vluchten tijdens de coronacrisis geannuleerd werden, meldt NRC. Mogelijk krijgt dat gevolgen voor KLM.
De Spaanse maatschappij maakte het geld over naar bemiddelaar Schipholtickets.nl, maar die bleken dat geld nooit overgemaakt te hebben. Echter, op 15 oktober oordeelde de Amsterdamse rechtbank dat luchtvaartmaatschappijen verantwoordelijk zijn voor het schadeloosstellen van passagiers. Daarom moet Iberia alsnog het geld overmaken. Dit ging om vluchten in het voorjaar van 2020, de periode dat de coronacrisis uitbrak.
KLM maakte geld over
Mogelijk kan KLM daar ook gevolgen van ondervinden. Aviclaim, de organisatie die passagiers helpt bij het claimen van compensatie bij problemen met de vlucht, geeft aan dat er een procedure tegen de maatschappij loopt. KLM zou voor de geannuleerde vluchten in het voorjaar van 2020 geld overgemaakt hebben aan D-reizen. De reisorganisatie legde begin april dit jaar het loodje.
De doorslaggevende reden was de coronacrisis. Doordat de vraag naar vluchten daalde, ontving D-Reizen nauwelijks inkomsten en verkeerde de organisatie in financieel zwaar weer. Het faillissement leidde direct tot een rechtszaak tussen TUI en D-Reizen. TUI wilde dat de reisorganisatie geld overmaakte van de aanbetalingen van klanten. Het ging hier om reizigers die de dupe werden van geannuleerde vluchten. D-Reizen weigerde de aanbetalingen en gaf aan dat ze zelf vouchers uit wilde geven.
Miljoenen terugbetalen?
Net zoals Iberia is KLM volgens Aviclaim er verantwoordelijk voor dat het geld op de rekeningen van de reizigers komt te staan indien een vlucht geannuleerd wordt. Mocht de organisatie die reizigers bijstaat gelijk krijgen, dan hangt de maatschappij een hoog prijskaartje boven het hoofd: volgens Aviclaim moet KLM miljoenen euro’s dubbel terugbetalen. Met het oog op de verhoging van de havengelden zou deze kwestie de luchtvaartmaatschappij wel in een heel lastig parket kunnen brengen.