De NOW-steun heeft in het derde kwartaal een grote rol gespeeld bij de operationele winst van KLM, meldt de Telegraaf.
De maatschappij boekte een operationele winst van 168 miljoen euro. Dit is inclusief de resultaten van KLM Cityhopper, Transavia en Martinair Cargo. Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond voor Luchtvaarttechnici geeft aan dat deze dochterondernemingen eveneens belangrijk waren voor het resultaat. ‘’De onderhoudsdivisie, vracht, maar ook Transavia Nederland hebben hieraan bijgedragen’’, licht hij toe bij de Telegraaf. ‘’Zij trekken de kar.”
Bij het totale bedrag is 146 miljoen euro NOW-steun inbegrepen. ‘’Dankzij de financiële bijdrage van de Staat voor het personeel, heeft KLM, maar ook Air France KLM het kwartaal positief kunnen afsluiten”, vervolgt Swankhuizen. Verder steeg omzet van het bedrijf met bijna 1,9 miljard euro, zo’n 750 miljoen euro meer dan vorig jaar.
Bijdrage Transavia
Van die operationele winst droeg Transavia 67 miljoen euro bij aan de winst, iets minder dan de helft. ”De situatie rond de besmettingscijfers geven aan dat het herstel fragiel is in deze moeilijke en onzekere tijden”, aldus financieel directeur van Transavia Dirk Neelis die denkt dat Transavia dit jaar in de min eindigt.
Toekomst resultaten KLM
De toekomst wijst uit hoe de resultaten van KLM zich gaan ontwikkelen. Per 1 oktober stopte de NOW-steun. Daarentegen gaan grenzen van de Verenigde Staten weer open. ‘’Dat is wederom een belangrijke stap’’, zei Elbers eerder. Op die routes gaat vracht mee en dat kan voor het bedrijf meer opbrengen.
Verwacht wordt dat vanaf nu tot het einde van het jaar de omzet verder omhoog gaat. Maar de KLM-topman blijft waakzaam. ‘’We zijn er nog niet, de weg naar volledig herstel is lang en hobbelig, maar daar zijn we als KLM klaar voor’’, stelt Elbers.