Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    KLM en Schiphol vliegen hoog bij Nederlandse werknemers 

    23/05/2025

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025
  • Achtergrond

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025
  • Editors’ choice

    Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

    24/05/2025

    Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

    24/05/2025

    Ryanair eist duizenden euro’s terug van personeel

    23/05/2025

    737 komt op heen- én terugweg niet in één keer aan

    23/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»SAA blokkeert herstart eigen dochter Mango Airlines
Airlines

SAA blokkeert herstart eigen dochter Mango Airlines

RedactieDoor Redactie06/11/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Alan Wilson, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

South African Airways zal geen kapitaal beschikbaar stellen voor een herstart van Mango Airlines. De budgetmaatschappij, die onderdeel is van SAA, is medio 2021 in ‘sakeredding’ geplaatst. Dit houdt uitstel van betaling en onder curatele stelling in, terwijl een bewindvoerder een reddingsplan opstelt. SAA is recent zelf na bijna twee jaar in ‘sakeredding’ weer gaan vliegen, maar werkt klaarblijkelijk niet mee aan een vergelijkbaar scenario voor haar dochter. Daarmee lijkt Mango Airlines ten dode opgeschreven.

Vliegen of niet vliegen, dat is de kwestie

De Zuid-Afrikaanse staat, via SAA indirect eigenaar van Mango, stelde eerder via een speciale toewijzingswet nog 48 miljoen euro beschikbaar om Mango te laten overleven. Die staatssteun maakt ook deel uit van het reddingsplan van de bewindvoerder. Maar financiële steun van moedermaatschappij SAA, essentieel deel van het reddingsplan, ontbreekt dus. Het reddingsplan werd op 29 oktober gepubliceerd en heeft als belangrijke component hervatting van vluchten medio december (de start van de zomervakanties in Zuid-Afrika). Mango, dat vliegt op alle nationale routes en Mauritius en Zanzibar, zou met drie toestellen herstarten en dat gaandeweg uitbreiden naar acht.

SAA reageerde binnen een dag negatief op het reddingsplan voor haar dochter. De hervatting van vluchten in december bleek het struikelblok. In een brief – in handen van de pers – wijst interim bestuursvoorzitter van SAA, dr. John Lamola erop dat SAA haar aandeelhouder ‘er niet van heeft kunnen overtuigen’ geld ter beschikking te stellen voor hervatting van operationele activiteiten van haar dochter. Er moet eerst een ‘private equity partner’ worden gevonden.

De brief past in de discussie achter de schermen de afgelopen maand, tussen de RvB van SAA en de bewindvoerder van Mango. De RvB wil dat er eerst een private financier wordt gevonden, voordat er weer gevlogen wordt. De bewindvoerder wil het omgekeerde. Hij voert in zijn repliek van 4 november aan dat vliegen de kernactiviteit van Mango is. Met vluchten genereer je inkomsten en ben je een aantrekkelijke partij. Wie wil investeren in een luchtvaartmaatschappij die niet vliegt?

De bewindvoerder onderstreept bovendien dat niet vliegen betekent dat de leasemaatschappij (Macquarie) de toestellen niet langer luchtwaardig zal houden en dan verliest Mango haar Air Operator Certificate. Dan wordt herstarten steeds duurder, lopen de schulden verder op, loopt het personeel weg en hebben schuldeisers het nakijken.

Een verborgen factor?

Waarom de RvB van SAA primair valt over hervatting van vluchten door Mango is slechts summier onderbouwd. De Raad wijst vooral naar zijn aandeelhouder, de staat. En die is druk doende 51% van de aandelen te verkopen aan Takatso, een private investeerder opgericht om meerderheidsaandeelhouder van SAA te worden (zie UP juni 2021). De CEO van Takatso is luchtvaartondernemer Gidon Novick, die op 10 december 2020 zelf een nieuwe budgetvliegmaatschappij startte; Lift Airline. Prijsvechter Lift komt echter slecht van de grond. Het valt niet uit te sluiten dat de CEO van de toekomstige meerderheidsaandeelhouder van SAA niet staat te springen om een directe concurrent van zijn eigen budgetmaatschappij weer in de lucht te brengen.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Financieel Mango Airlines South African Airways
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025Redactie

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025Redactie

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025Hugo Sassen
Recent

Emirates A380 voert ongeplande korte vlucht uit

24/05/2025

Onverwachts nog geen over besluit Lelystad Airport

24/05/2025

Piloot met zweet op het voorhoofd | Column

24/05/2025
Populair

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

Ruslands ‘nieuwe’ dronekiller bijna klaar

21/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?