Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom staat een vliegtuig met de neus richting de gate?
Achtergrond

Waarom staat een vliegtuig met de neus richting de gate?

Sander LamersDoor Sander Lamers07/11/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
KLM Boeing 737-800 PH-BXZ bij gate C4 van Amsterdam Airport Schiphol
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Je staat er eigenlijk niet bij stil: een vliegtuig dat met de neus naar de gate geparkeerd staat. Waarom staat een toestel niet andersom?

De manier van instappen op Schiphol is door de jaren heen enorm veranderd. Voor 1961 stonden vliegtuigen op een groot open veld geparkeerd. Passagiers liepen naar het toestel waarmee ze op weg zouden gaan en stapten per trap in. Bij aankomst verlieten ze de machine ook via de trap om zich vervolgens richting aankomsthal te begeven. Bovendien stonden de toestellen evenwijdig aan elkaar geparkeerd, iets wat op Schiphol alleen nog maar bij de bufferafhandeling te zien is.

Inmiddels wordt er gewerkt met aviobruggen, beter bekend als vliegtuigslurfen, die een luchtbrug vormen tussen de gate en het vliegtuig. Als de toestellen in plaats van met hun neus richting gate evenwijdig aan de gate geparkeerd zouden staan, moet de aviobrug niet alleen langer zijn dan de vleugel maar kunnen er ook minder machines naast elkaar parkeren.

© Finnair

Jetblast vliegtuig

Dat de vliegtuigen niet achterstevoren bij de gate geparkeerd worden heeft ook zijn reden. Als een toestel dat met de staart richting de gate staat de motoren start, kan dat leiden tot zeer gevaarlijke omstandigheden. De luchtstroom die uit de motoren komt wanneer de piloten deze starten, de zogenaamde Jetblast, kan niet alleen schade veroorzaken aan de gate. Die stroom kan ook heel verkeerd uitpakken voor personeel dat zich op dat moment nog tussen het vliegtuig en gate bevindt. Op de luchthaven van Sint-Maarten blijkt hoeveel kracht zo’n luchtstroom heeft: als een grote jet zich klaarmaakt voor de start komt er zoveel kracht uit de motoren dat strandgasten niet alleen hun handdoek goed moeten vasthouden. In 2017 kostte het een toeriste haar leven.

© Paul Sableman, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

Milieuvervuiling

Hoewel het om veiligheidsredenen beter is dat een vliegtuig met de neus naar de gate staat, zijn er ook redenen om een toestel juist andersom te positioneren. Een machine kan vanuit die positie immers gelijk wegrijden naar de startbaan. Dat scheelt tijd.

Het is mogelijk voor een vliegtuig om op eigen kracht achteruit te rijden. Echter, het komt vrijwel nooit voor. Achteruitrijden op eigen kracht kost een machine veel energie. Daarbij komt er veel CO2-emissie vrij en levert het een hoop herrie op. Vandaar dat voor de zogenaamde push backs gewerkt wordt met pushback trucks. De lepels van de truck klemmen zich vast tegen de wielen van het vliegtuig en tillen ze op. Vervolgens schuift er een plateau onder de wielen waarna de truck kan beginnen met wegduwen. Zo wordt de Jetblast voorkomen. Begin dit jaar startte Schiphol proeven met de Taxibot. Uit de eerste resultaten blijkt dat hiermee gemiddeld 50 procent brandstof bespaard wordt.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Brug Jetblast parkeren Pier Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025Redactie

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025Redactie

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025Redactie
Recent

Franse luchthaven onder water | Video

20/05/2025

Opnieuw problemen bij Zwitserse verkeersleiding

20/05/2025

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?