Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025

    KLM schrapt alle vluchten naar Midden-Oosten

    19/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Invloed verhoging havengelden op vliegticket
Achtergrond

Invloed verhoging havengelden op vliegticket

Sander LamersDoor Sander Lamers08/11/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Schiphol
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Schiphol besloot onlangs de havengelden voor de komende drie jaar te verhogen. Wat merkt de reiziger van die verandering?

De luchthaven in Amsterdam verhoogde de tarieven met 37 procent. Dat is echter vijf procent lager dan aanvankelijk de bedoeling was. In 2020 en 2021 liep Schiphol 1,6 miljard euro mis en daalden de inkomsten van de havengelden. Vanaf 2022 (met ingang van 1 april) stijgt het tarief met negen procent. De twee jaar daarna gaat het havengeld met twaalf procent omhoog. Cumulatief is dat 37 procent. Reden voor de verhoging van de havengelden is de coronacrisis.

Weerstand van maatschappijen

De stijging stuitte op flinke weerstand van maatschappijen. KLM, met een flink aantal vliegtuigen op Schiphol, noemt de tarieven ‘onredelijk’ en ‘onaanvaardbaar’. ‘’De voorgestelde tariefstijgingen van Schiphol vindt KLM buitenproportioneel en onverstandig, omdat hiermee het prille herstel in de kiem wordt gesmoord en de positie van Nederland in gevaar komt”, aldus de woordvoerder van de maatschappij tegen NRC.

De luchthaven stak een hoop geld in bouwprojecten waaronder de A-pier. Schiphol-topman Dick Benschop liet zich al eerder uit over de vertraging van de pier. Bedoeling was dat deze in 2019 al in gebruik zou worden genomen. Voorlopig hoeven maatschappijen niet voor de bijkomende kosten op te draaien. ‘’We zijn de luchtvaartmaatschappijen tegemoetgekomen door € 145 miljoen voor eigen rekening te nemen. Ook komt de overschrijding op de A-pier niet bij hen terecht. Die wordt pas vanaf 2024 meegenomen in de berekening”, maakte financieel directeur van Schiphol Robert Carsouw tegen de Telegraaf.

KLM heeft veel vliegtuigen op Schiphol staan. ©Maurits Vink

Gevolgen verhoging havengelden

In een ticketprijs zit van alles inbegrepen. Van veiligheidskosten, tot start- en landingsrechten. De verhoging van het havengeld moeten maatschappijen verhalen op hun reizigers. Volgens het Algemeen Dagblad stijgen de kosten van een vliegticket in 2024 met tien euro. Dat betekent dat reizigers in dat jaar 38 euro havengeld betalen. Tevens stijgen de tarieven voor passagiers die overstappen. Momenteel is dat tarief 13,50 euro. Voor hen gaat dit omhoog naar 18,50 euro.

Bij easyJet stijgen de prijzen door alle heffingen (onder meer vliegtaks, red.) zelfs met veertig euro per ticket. ‘De lasten komen bij de luchtvaartmaatschappijen terecht. Hierdoor wordt vliegen duurder, terwijl het voor eenieder mogelijk zou moeten zijn”, reageert de maatschappij.

EasyJet ziet ticketprijzen met veertig euro stijgen. ©Maurits Vink

Tarieven andere luchthavens stijgen minder hard

Op Schiphol gaan de havengelden verder omhoog dan op andere Europese luchthavens. Waar luchtvaartmaatschappijen op het vliegveld in Amsterdam de tarieven met maar liefst 37 procent zien stijgen, gaan deze volgens Marnix Fruitema, voorzitter belangenorganisatie van maatschappijen in Nederland BARIN, tussen de nul en vijf procent omhoog. De stijging van de havengelden is in zijn ogen nadelig voor de concurrentiepositie van een Nederland. ’’Terwijl we hier juist competitief moeten blijven, omdat de aantrekkingskracht van Schiphol minder is dan die van Londen, Frankfurt of Parijs’’, licht Fruitema toe.

Juridische stappen tegen havengelden

KLM overweegt juridische stappen tegen de verhoging van het havengeld. Ook toezichthouder Autoriteit, Consument en Markt (ACM) kijkt naar de stijgende tarieven en de bezwaren die maatschappijen hebben. Verwacht wordt dat voor het einde van dit jaar een uitspraak hierover volgt.  


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
ACM Dick Benschop Easyjet KLM Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025Redactie

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025Redactie
Recent

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025

Ongelukkig begin voor gloednieuwe American Airlines 787

22/06/2025

Balletje ligt bij Eindhoven Airport

22/06/2025
Populair

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?