Een fatale crash met een Saab SA-2000 van PenAir in 2019 had volgens de NTSB (National Transportation Safety Board) voorkomen kunnen worden. Het vliegtuig kwam nog net niet in het water van de Unalaska Bay terecht.
Halverwege oktober 2019 wilde het toestel landen op de luchthaven van Unalaska (Alaska). Uit een hoorzitting van de NTSB, die ook de crash van de Boeing 737-200 van Transair onderzocht, blijkt dat de landingsbeslissing onjuist was.
Onderzoek van het vliegtuig wees uit dat het remsysteem van het toestel gecompromitteerd was door verkeerd aangesloten antislipsensoren. Dit leidde tot het verlies van de remkracht op enkele banden van de Saab SA-2000. Ook speelde de beslissing van de Federal Aviation Administration (FAA) mee om het toestel goed te keuren voor een landing op de luchthaven in kwestie. Dit vliegveld kent geen lange veiligheidszone. De aanbevelingen die de NTSB deed aan de FAA, verschijnen over enkele weken op hun website.
Vliegtuig landt hard
PenAir-vlucht 3296 was bezig met een tweede poging om te landen op de luchthaven van Unalaska. De raad liet weten dat de Saab SA-2000, registratie N686PA, met een hogere snelheid landde dan normaal gesproken gebeurt. Dit deed de gezagvoerder wegens de wind die er op dat moment stond. De piloten maten voor de landing een rugwind van 24 knopen, terwijl voor de Saab SA-2000 15 knopen was berekend.
Vervolgens kwam het vliegtuig hard neer. Uit beelden die volgens Anchorage Daily News tijdens de zitting getoond werden, blijkt dat links onder het toestel veel rook en stof te zien was en dat het vliegtuig een scherpe bocht naar links maakte. Daarna schoot de machine door de omheining heen, raasde een weg over en kwam vervolgens tot stilstand op de rotsen aan de rand van de haven.
Eén persoon overleed
Tijdens de vlucht zaten 42 passagiers aan boord. Een van hen overleefde de crash niet. Deze 38-jarige man overleed toen een propeller van het vliegtuig de cabine doorboorde. Negen andere passagiers raakten gewond. Dat een propeller de cabine doorboort, is volgens de NTSB zeldzaam. Volgens hoofdonderzoeker Sathya Silva is dit de afgelopen 38 jaar tijdens miljoenen vluchten slechts twee keer voorgekomen. Toen leidde dat tot ernstige verwondingen.
Onderzoek NTSB
Tijdens de revisie van het linkerhoofdlandingsgestel van 2017 zou het antislipsysteem verkeerd zijn aangesloten. De NTSB geeft aan dat deze fout lastig te onderscheiden en op te merken is tijdens onderhoud of het checken van de apparatuur door piloten voorafgaand aan een vlucht.
Vier maanden voor de crash had de 22 jaar oude machine nog een check gehad. Er waren weinig signalen geweest die konden duiden op slechte bedrading. Wel was er een vier dagen voor de crash een niet nader gespecificeerde waarschuwing gegeven. Ook was er een band aan vervanging toe.
Verder merkte de NTSB op dat de FAA goedkeurde dat PenAir met een Saab SA-2000 naar Unalaska vloog. De veiligheidszone bedraagt 300 voet aan het einde van de landingsbaan. Voor dit toestel is echter 1.000 voet vereist. De raad was unaniem van mening dat de landingsbeslissing van de bemanning de oorzaak is van de crash.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

