• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

    10/06/2023

    De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

    09/06/2023

    Boetes dreigen voor bagageafhandelaren Schiphol

    09/06/2023

    Maastricht nu onderdeel van Schiphol Group

    09/06/2023

    Geen genade: ‘Schiphol slechtste luchthaven ter wereld’

    09/06/2023
  • Achtergrond

    Pipistrel: de Tesla van de lucht | Column

    10/06/2023

    KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

    10/06/2023

    De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

    09/06/2023

    Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023
  • Editors’ choice

    Pipistrel: de Tesla van de lucht | Column

    10/06/2023

    KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

    10/06/2023

    Geen genade: ‘Schiphol slechtste luchthaven ter wereld’

    09/06/2023

    PLAY ziet nog een mogelijkheid op Schiphol

    09/06/2023

    KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

    08/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Kritiek op Eindhoven Airport: onjuiste cijfers
Airlines

Kritiek op Eindhoven Airport: onjuiste cijfers

RedactieDoor Redactie19/11/2021Update:24/06/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Lieneke Koornstra
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) claimt dat de cijfers van de geluidsruimte op Eindhoven Airport onjuist zijn, meldt Eindhovens Dagblad.

In 2019 ging oud-politicus Pieter van Geel met onder meer Eindhoven Airport en Transavia om de tafel. Tijdens dat gesprek kwam ter sprake dat het geluid en de overlast moeten afnemen. In het rapport Opnieuw verbonden staat dat de geluidsruimte tot 2030 met dertig procent moet verminderen. Echter, volgens BVM2 zijn de cijfers niet correct.

Geluidshinder toegenomen

Omwonenden geven aan dat de geluidshinder enorm is toegenomen. In het Luchthavenbesluit van 2014 geldt een maximale geluidsruimte van 10,3 vierkante kilometer. Dit wordt vergeleken met een berg. Hoe meer geluid, hoe hoger de berg. In plaats van de 10,3 vierkante kilometer is de geluidsruimte in 2019 12,7. Als oorzaak noemt Bernard Gerard, woordvoerder van BVM2, dat er meer gebruik gemaakt wordt van zwaardere machines zoals de Boeing 737-800. Transavia, TUI en Ryanair vliegen met deze vliegtuigen op Eindhoven Airport.

Volgens de omwonenden hanteert de overheid niet de 10,3 vierkante kilometer maar de 12,7. ‘’Hiermee is BVM2 het fundamenteel oneens. BVM2 vindt dat de geluidsruimte op deze manier eerst met 25% opgehoogd wordt, waarna deze dan weer in 10 jaar met 30% verkleind zou worden’’, stelt Gerard.

Eindhoven Airport laat weinig los over de uitspraken van BVM2. ‘’We kennen het standpunt van BVM2 hierover en hierover wordt gesproken binnen het LEO (Luchthaven Eindhoven Overleg, red.). We hebben juist een overlegstructuur met elkaar opgericht om onder ander dit soort gevoelige punten goed met elkaar te bespreken en dat gaan we eerst doen’’, laat directeur Roel Hellemons via zijn woordvoerster weten.

Startprocedures op Eindhoven Airport veranderd

Verder geeft BVM2 aan dat het milieu rondom Eindhoven Airport vervuild wordt. Startprocedures van Boeings en Airbussen zijn volgens BVM2 veranderd, de zogeheten ‘NADP2-variant’. Dit houdt in dat vliegtuigen langer op lagere hoogte vliegen en dat leidt tot meer uitstoot van stikstof. Daarom vindt BVM2 dat het Luchthavenbesluit van 2014 en de milieueffectrapportage uit 2012 als uitgangspunt moeten dienen.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Eindhoven Airport geluidshinder Overheid Transavia tui
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Pipistrel: de Tesla van de lucht | Column

10/06/2023Renske Dragt

KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

10/06/2023Lieneke Koornstra

De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

09/06/2023Redactie

Recent

Pipistrel: de Tesla van de lucht | Column

10/06/2023

KLM-gezagvoerder en pleitbezorger Nederlandse luchtvaart | Interview

10/06/2023

De cijfers achter de problemen met Pratt & Whitney-motoren

09/06/2023
Populair

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Stuurt Australië tientallen straaljagers naar Oekraïne?

06/06/2023

Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

06/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?