Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    Defensie aast op Nederlands vliegveld

    11/07/2025
  • Achtergrond

    Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

    13/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025
  • Editors’ choice

    Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

    13/07/2025

    ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

    13/07/2025

    Voorlopige oorzaak crash Air India 787 bekend

    12/07/2025

    Met de KLM DC-10 naar Aruba | Column

    12/07/2025

    F-16: ‘Daar heb je een liefdesrelatie mee’ | Interview

    12/07/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Waarom koos KLM voor blauw?
Achtergrond

Waarom koos KLM voor blauw?

Sander LamersDoor Sander Lamers21/11/2021Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Als je aan KLM denkt, dan denk je aan de kleur blauw, KLM-blauw. Eerder waren haar vliegtuigen voorzien van witte daken. Nog weer eerder waren ze zelfs volledig blauw, donkerblauw. Op grond waarvan maakte KLM haar laatste keuze?

Het dak is blauw, de onderkant wit en tussen het blauw en wit bevindt zich een donkerblauwe smalle streep. Eerder was dat een geheel horizontale streep, maar sinds 2014 voerde KLM de zogenaamde dropnose in waardoor die streep bij de neus naar beneden loopt. De kleur blauw veranderde door de jaren heen. ‘’Alles van de KLM had de PMS kleurcode 299. Maar je kunt niet altijd door alle jaren heen dezelfde zijn en blijven. Je moet je verleden meenemen, maar jezelf wel steeds aanpassen aan de tijd. Dat geldt ook voor je huisstijlkleur’’, zegt Frank Houben, sinds 2018 bij KLM werkzaam als Delegate to the Board.

Kleuren KLM ‘ouderwets’

Een onderzoek wees uit dat de klanten van KLM de kleur blauw nogal saai vonden, ze noemden de kleuren ‘een tikkeltje traditioneel’ en ‘wat ouderwets’. De luchtvaartmaatschappij ging ermee aan de gang. ‘Het is belangrijk dat je als merk vasthoudt aan je identiteit’, zegt Houben. “Blauw heeft ons mede gebracht waar we nu staan.” Maar er is wel gekozen voor een ander blauw met meer wit en een toevoeging van oranje. ‘’Dat tezamen met een nieuwe typografie, een nieuwe letterkeuze, maakt de nieuwe huisstijl van de KLM”, aldus Houben. Bij haar Boeing 777- 300ER ‘Orange Pride’ paste de maatschappij bij uitzondering extra veel oranje toe.

© Ewout Pahud

Verklaring voor blauw

Waarom KLM specifiek voor blauw koos? Omdat zij de eerste commerciële luchtvaartmaatschappij was had ze de keuze uit alle kleuren van de regenboog. Door de associatie met een stralend blauwe lucht ging ze voor die kleur. Daarnaast hebben kleuren ook een psychologisch aspect. Terwijl rood wordt geassocieerd met kracht en gevaar, staat blauw juist voor balans. Deze kleur straalt betrouwbaarheid en eerlijkheid uit. De keus voor ‘Royal Blue’ komt ook in de volledige naam van de maatschappij naar voren: KLM Royal Dutch Airlines. Houben wijst er tevens op dat veel passagiers het thuisgevoel krijgen wanneer ze vanaf hun bestemming het KLM-toestel instappen op weg naar Amsterdam. ‘’Dat is zo’n mooi en sterk gevoel, dat we dat altijd zullen blijven koesteren’’, besluit hij.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Kleuren KLM Livery Orange Pride passagiers
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sander Lamers
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Redacteur. Toen Sander zeven jaar was en met zijn familie naar Griekenland vloog, raakte hij verknocht aan de luchtvaart. Regelmatig gaat Sander naar Schiphol om vliegtuigen te spotten en te fotograferen. Ook tijdens zijn vakanties bezoekt hij vliegvelden met hetzelfde doel. Terwijl hij nu vooral schrijft over luchtvaart deed hij dit eerder over voetbal en de Formule 1.

Gerelateerde Artikelen

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025Redactie

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025Redactie

Chauffeurloze bus vanaf Rotterdam The Hague Airport

12/07/2025Redactie
Recent

Antonov An-124 verschijnt boven Europa op radar

13/07/2025

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13/07/2025

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13/07/2025
Populair

Defensie aast op Nederlands vliegveld

11/07/2025

Welke airline heeft de meeste vliegtuigen ter wereld?

09/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?