Air Canada Cargo verwelkomt de eerste omgebouwde Boeing 767-300ER in haar vloot. Het toestel is afkomstig van moederbedrijf Air Canada.
Air Canada is bezig met het ombouwen van haar Boeing 767’s tot vrachtvliegtuigen. De maatschappij stelde de Boeing 767 een jaar geleden buiten dienst als passagiersvliegtuig. Tijdens het ombouwen worden alle stoelen uit het toestel verwijderd. Daarnaast wordt een grote deur in de romp gesneden om het laden van vrachtpallets mogelijk te maken, en wordt de vloer verstevigd om extra gewicht te kunnen dragen.
Air Canada Cargo is van plan haar eerste 767 voornamelijk in te zetten op de routes naar Miami en Latijns-Amerikaanse bestemmingen. Naarmate meer 767’s worden omgebouwd zal het vrachtnetwerk worden uitgebreid. Daar wordt naar verwachting in het begin van 2022 mee begonnen. Sinds maart 2020 voerde Air Canada al meer dan 9.000 vrachtvluchten uit met passagiersvliegtuigen, waaronder vluchten naar Amsterdam. Bij enkele Boeing 777’s en Airbus A330’s zijn de stoelen verwijderd om extra vrachtcapaciteit te creëren.
Vrachtvluchten van Air Canada (Cargo)
Met het ombouwen van de 767’s begint een ‘nieuw hoofdstuk’ voor de cargo-tak. Die komt daarmee over eigen toestellen te beschikken, terwijl tot voor kort enkel gebruik werd gemaakt van de capaciteit op passagiersvluchten. In het verleden heeft de Canadese maatschappij echter wel ervaring opgedaan met zogeheten full-freighters. Door de jaren heen werd cargo-only gevlogen met Douglas DC-8s, DC-9s, Boeing 727’s, en andere vliegtuigen. De meest recente vrachtvluchten vonden plaats in de periode van 1983 tot 1994, met een vloot van zes DC-8-70’s. Tot 2003 vloog de maatschappij overigens ook met 747 Combi’s, die naast passagiers ook veel vracht kunnen vervoeren.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.