• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Iran koopt straaljagers in Rusland

    28/11/2023

    Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

    28/11/2023

    Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

    28/11/2023

    Weeze profiteert van privéjet-verbod

    27/11/2023

    KLM Flight Academy voert geluidsbelevingsvlucht uit

    27/11/2023
  • Achtergrond

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023

    Precies vandaag: de eerste crash van een Boeing 747

    20/11/2023

    Schiphol.. Wat zou de liefde doen? | Column

    19/11/2023

    Krimp Schiphol van de baan: teleurstelling en kongsi | Analyse

    19/11/2023
  • Editors’ choice

    KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

    27/11/2023

    Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

    26/11/2023

    Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

    26/11/2023

    Corendon 737 keert terug naar Schiphol

    25/11/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Hoe kunnen turboprops de oceaan oversteken?
Achtergrond

Hoe kunnen turboprops de oceaan oversteken?

RedactieDoor Redactie07/12/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
ATR 72-600 ©ATR
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Turboprop-vliegtuigen worden over de hele wereld gebruikt, maar vooral in Europa en Noord-Amerika geproduceerd. Met het beperkte bereik van de toestellen kan dit leiden tot complexe leveringsvluchten met meerdere tussenstops.

De meestgebruikte commerciële turboprops zijn de ATR’s (ATR 42 en ATR 72) en de Bombardier Dash 8. Deze worden in Frankrijk en Canada gebouwd. Hoewel sommige onderdelen in andere landen worden geproduceerd heeft geen van deze bedrijven een productielijn in het buitenland. Klanten van de ATR-serie en Dash 8 bevinden zich wereldwijd en zeker niet alleen in Europa en Noord-Amerika. De grootste klant voor de ATR 72 is Wings Air in Indonesië.

Belangrijke overzeese klanten van de Dash 8 zijn QantasLink in Australië, de Noorse luchtvaartmaatschappij Widerøe, het Japanse ANA, en Ethiopian Airlines. Al deze luchtvaartmaatschappijen hebben op enig moment vliegtuigen geleverd gekregen, maar hoe wordt dit gedaan?

Het bereik vergroten

Door te vliegen zonder passagiers of lading, en eventueel met een deel van de binneninrichting verwijderd, wordt het bereik doorgaans al significant groter. Extra brandstoftanks meenemen is ook een mogelijkheid bij sommige machins. Deze methode wordt vaak gebruikt bij leveringen van kleinere, lichtere toestellen. Ook wordt de methode wel eens toegepast bij kleinere straalvliegtuigen. Zo vliegt Hawaiian Airlines bijvoorbeeld met haar Boeing 717’s van en naar de VS met extra tanks – onder meer in de cabine. Deze methode komt echter minder vaak voor bij grotere turboprops. Het toevoegen van brandstoftanks is een technische uitdaging en vergt geregeld aanzienlijke aanpassingen.

Zuinig vliegen

Het bereik kan, logischerwijs, ook worden vergroot door zuiniger te vliegen. Tijdens commerciële vluchten zal het vliegtuig op een veilige en efficiënte maximumsnelheid vliegen, maar voor technische- of leveringsvluchten kan het bereik voorrang krijgen op de vliegtijd. Op zo’n moment kan een zuinigere kruissnelheid worden gekozen. Er zijn daarnaast ook bepaalde technieken om tijdens het klimmen en dalen minder brandstof te verbruiken.

Veel tussenstops maken

Ongeacht het extra bereik dat uit het vliegtuig gehaald wordt, zullen er bij leveringsvluchten over lange afstand veel veel tankstops plaatsvinden. In die zin doen dergelijke leveringsvluchten denken aan de eerste decennia van de luchtvaart. Toen gingen lange vluchten ook gepaard met regelmatige tussenstops.

Bij vluchten over de Atlantische Oceaan richting het Verenigd Koninkrijk kunnen stops gemaakt worden in Canada, Groenland en IJsland. Richting de Verenigde Staten is ook Shannon in het westen van Ierland een populaire stop-over. Voor bestemmingen waarbij de Stille Oceaan moet worden overgestoken kiezen de maatschappijen gewoonlijk voor een Atlantische route en vliegen vervolgens over Europa en Azië. Trans-Pacifische routes via Alaska zijn mogelijk, maar de afstanden zijn dan langer en de weersomstandigheden doorgaans zwaarder.

Speciale omstandigheden

Bij het plannen van leveringsvluchten wordt ook rekening gehouden met het weer. Bij sterke wind mee bijvoorbeeld, zal het bereik aanzienlijk worden verhoogd. De straalstroom heeft een belangrijk effect op elke lange vlucht. Deze luchtstromen stromen van west naar oost, waardoor oostwaartse vluchten sneller verlopen dan westwaartse. Dit zal vooral van gunstige invloed zijn op trans-Atlantische vluchten naar Amerika, die meer tussenstops kunnen vergen dan andersom. Net als bij reguliere commerciële vluchten wordt er bij het kiezen van de route en de vlieghoogte onder meer rekening gehouden met het profiteren van de straalstroom, of juist het minimaliseren van het effect ervan.

© Windy

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

leveringen Leveringsvluchten Turborops
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

KLM-topvrouw over nieuwe Schiphol-topman

27/11/2023Redactie

Schiphol maakt eindelijk nieuwe CEO bekend

26/11/2023Redactie

Mogelijk kansen KLM en Schiphol door winst PVV

26/11/2023Redactie

Recent

Iran koopt straaljagers in Rusland

28/11/2023

Extinction Rebellion gaat door met acties op MAA

28/11/2023

Schiphol koopt aandelen Cobot Lift

28/11/2023
Populair

787-vlucht TUI België abrupt geannuleerd

25/11/2023

Corendon 737 keert terug naar Schiphol

25/11/2023

Lufthansa A350-piloot ruziet met luchtverkeersleiding

27/11/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?