De politie heeft deze week op Schiphol een onderzoek ingesteld tegen twee piloten op verdenking van alcoholgebruik.
De 64-jarige gezagvoerder en zijn 48-jarige copiloot zijn allebei werkzaam bij een buitenlandse luchtvaartmaatschappij. De twee mannen waren bijna aan boord van het toestel voor een vertrekkende vlucht. Er was een melding gedaan dat de piloten mogelijk teveel alcohol hadden gedronken, zo geeft de politie aan. Om die reden werd een blaastest afgenomen, die het vermoeden van alcoholgebruik versterkte.
Op de Máximakazerne van de Koninklijke Marechaussee, gelegen aan de noordzijde van Schiphol, hebben agenten beide piloten vervolgens aan een ademanalyse onderworpen. De gezagvoerder wilde daar niet aan meewerken, waardoor geen voltooid ademonderzoek tot stand kwam. Ook weigerde hij een bloedonderzoek. Het niet meewerken aan zo’n onderzoek is strafbaar. Op last van de Officier van Justitie moet de 64-jarige man zich daarom in april voor de Nederlandse rechter verantwoorden.
De copiloot werkte wel volledig mee aan het ademonderzoek. Daarbij blies hij volgens de politie onder de grens van de maximale toegestane waarde van 90 ug/l. Een derde bemanningslid was geheel alcoholvrij. Het toestel is uiteindelijk met een andere crew vertrokken.
Het Team Luchtvaarttoezicht van de Landelijke Eenheid voert regelmatig alcoholcontroles uit onder het vliegtuigpersoneel op Schiphol. Bemanningsleden mogen in de tien uur voorafgaand aan de vlucht geen alcohol nuttigen. Net als beginnende autobestuurders mogen ze maximaal 0,2 promille in hun bloed hebben, wat gelijk staat aan 90 ug/l bij een ademanalyse.
Lees ook: Mag een piloot alcohol drinken voor vertrek? – Up in the Sky
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

