Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Gedogen Schiphol voorbij, mogelijk 80.000 vluchten minder
Duurzaamheid

Gedogen Schiphol voorbij, mogelijk 80.000 vluchten minder

RedactieDoor Redactie14/12/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Maurits Vink
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het uitblijven van de juiste vergunningen voor Schiphol zorgt ervoor dat rechters mogelijk een streep zetten door het gedoogbeleid ten aanzien van vlieghinder.

Sinds 2015 geldt een aantal nieuwe regels voor het vliegverkeer rond Schiphol. Het plafond voor het aantal vliegbewegingen is verhoogd naar 500.000 per jaar, met de afspraak dat het meeste gebruik wordt gemaakt van de startbanen die voor de minste overlast bij omwonenden zorgen. Zes jaar later is die afspraak echter nog altijd niet wettelijk vastgelegd in vergunningen en wettelijke regelingen. Dat komt doordat verschillende milieueffecten, waaronder PFAS en de stikstofuitstoot, eerder niet voldoende waren meegewogen. De luchthaven kreeg eerder dit jaar de opdracht om deze effecten opnieuw te onderzoeken, maar dat zorgt opnieuw voor vertraging.

Intussen kan de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) maar zeer beperkt toezicht kan houden op vliegroutes en geluidshinder bemoeilijkt wordt, zo schrijft Het Parool. ‘De realiteit is dat het gedogen nu zes jaar duurt, wat betekent dat ILT gedwongen is om niet op te treden waar dat volgens de wet Luchtvaart nodig zou zijn’, zo schreef een ambtenaar van de ILT afgelopen maand aan demissionair minister voor Infrastructuur en Waterstaat Barbara Visser. Bij rechtszaken zijn klachten van omwonenden vooralsnog afgewezen, in afwachting van de wettelijke regeling. Maar de rechter zou binnenkort een einde kunnen maken aan het gedoogbeleid, zo waarschuwt ILT. Op dit moment heeft een groep omwonenden al een rechtszaak over de kwestie aangespannen bij de bestuursrechter in Amsterdam.

Als de rechter een streep zet door het gedoogbeleid kan dat op korte termijn al grote gevolgen hebben voor Schiphol. De Inspectie zou dan maatregelen opleggen die gevolgen hebben voor de hoeveelheid vliegbewegingen. In de praktijk zou dat hoogstwaarschijnlijk neerkomen op een vermindering van vluchten tot 420.000 a 450.000 per jaar. Minister Visser laat in een reactie aan Het Parool weten dat ze uitzoekt of de regels ‘op zo kort mogelijke termijn’ alsnog wettelijk kunnen worden vastgelegd.

Schiphol bevindt zich al langere tijd in een problematische situatie. Vrijdag besprak de ministerraad een via de NOS uitgelekte notitie over Schiphol. Volgens juridische adviseurs van het kabinet zijn er ‘draconische maatregelen’ nodig omdat de luchthaven niet zou voldoen aan stikstofregels en regels op het gebied van geluid en overlast. Bovendien ligt er nog altijd geen natuurvergunning. Er bestaat daarom een reële kans dat de luchthaven 100.000 vliegbewegingen moet inleveren, wil voorkomen worden dat boerderijen in de wijde omgeving moeten worden opgekocht en een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur op de snelwegen rond Schiphol moet worden ingevoerd. Minister Visser wil vooralsnog niets kwijt over mogelijke oplossingen, maar het lijkt er wel op dat de eerder beloofde verdere groei naar geleidelijk 540.000 vliegbewegingen per jaar van tafel is.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
geluidshinder geluidsoverlast Luchtverkeersleiding Natuurvergunning Omwonenden Schiphol vergunning vliegbewegingen
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie

KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

18/06/2025Redactie
Recent

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025

KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?