Qantas stapt over op Airbus-toestellen voor binnenlandse vluchten. Dat betekent dat vliegtuigen van Boeing vervangen worden.
De Australische maatschappij koopt in eerste instantie veertig toestellen. Het gaat om twintig A321XLR- en twintig A220-vliegtuigen. Daarnaast heeft het bedrijf de optie om nog eens 94 machines naar Australië te halen. De toestellen worden naar verluidt tussen 2024 en 2034 geleverd. De maatschappij licht toe dat het ‘om de grootste bestelling van vliegtuigen in de Australische luchtvaartgeschiedenis’ gaat. Het gevolg hiervan is dat Boeing-toestellen, zoals de 737-800, uit de vloot gehaald worden.
De A321XLR levert Qantas een aantal voordelen op. Zo kan het vliegtuig 15 procent meer passagiers vervoeren dan de 737-800. Dit type van Airbus kan daardoor functioneel ingezet worden op drukke routes tussen Melbourne, Sydney en Brisbane. De A220 start met binnenlandse en regionale operaties. Qantas wil deze toestellen tijdens daluren laten vliegen tussen grote steden en op belangrijke regionale routes. Hiermee verhoogt de maatschappij het aantal vliegfrequenties. De GTF-motoren van Pratt & Whitney zorgen eveneens voor brandstofbesparingen van 15 tot 20 procent.
Qantas blij met Airbus-order
Qantas-CEO Alan Joyce spreekt vol lof over de A220. “De A320 zal nieuw zijn voor Qantas Domestic (binnenlandse vluchten, red.), maar we weten al dat het een geweldig vliegtuig is omdat het al meer dan 15 jaar de ruggengraat vormt van het succes van Jetstar en meer recent de hulpbronnenindustrie in West-Australië bedient’’, zegt hij in een verklaring.
Tevens zijn op de lange termijn de contractvoorwaarden gunstig. “De overeenkomst met Airbus had als bijkomend voordeel dat de bestelling flexibel bleef, wat betekent dat we kunnen blijven kiezen tussen de volledige A320neo- en A220-families, afhankelijk van onze veranderende behoeften in de komende jaren. De mogelijkheid om de bestelling van Jetstar en Qantas voor het A320-type te combineren was ook een factor.’’
Opnieuw afgetroefd
Vorige week meldde Up in the Sky dat KLM dichtbij een grote deal met Airbus zou zijn. De 737-800’s en -700’s verouderen en daarom moet er een alternatief gevonden worden. Naar verluidt schaft KLM 160 single-aisle jets aan (vliegtuigen met één gangpad, red.). Echter, er is nog geen definitieve beslissing genomen. Daardoor maakt de 737 MAX nog steeds kans.