Er komt een eind aan de Boeing 747-400F-cargovloot van Singapore Airlines. De Jumbo’s moeten in 2025 plaatsmaken voor A350F-vrachtvliegtuigen.
Woensdag tekende de Aziatische luchtvaartmaatschappij hiervoor een intentieverklaring. In het vierde kwartaal van 2025 ontvangt Singapore Airlines zeven A350F’s. Deze vervangen de 747-400F’s die tijdens de coronacrisis met vervroegd pensioen gingen. Het bedrijf heeft momenteel veertien van deze vrachttoestellen in dienst. ‘’De A350F’s zullen onze zeven 747-400F-vrachtvliegtuigen vervangen, waarbij de opties ons de mogelijkheid bieden om onze vereisten aan te passen aan de toekomstige vraag op de vrachtmarkt’’, zegt Goh Choon Phong, CEO van Singapore Airlines, in een verklaring. De A350 is geen onbekende voor deze luchtvaartmaatschappij die dit type al inzet voor passagiersvluchten (Long Haul, Ultra Long Range en Medium Haul).
A350F is een stuk duurzamer
De A350F is een stuk zuiniger dan de 747F. Het vliegtuig verbruikt 20 procent minder brandstof dan andere vrachtvliegtuigen. Dat is ongeveer evenveel als de A321XLR-toestellen. Tevens ligt de uitstoot een vijfde lager. Rolls-Royce Trent XWB97-motoren drijven de A350F aan. Airbus streeft ernaar om met deze machine in 2027 te voldoen aan de ICAO-CO2-emissienormen. “Deze overeenkomst met Airbus versterkt SIA’s positie als wereldwijd toonaangevende luchtvrachtmaatschappij, en bevordert tegelijkertijd onze duurzaamheidsdoelstellingen’’, vervolgt de CEO. Verder heeft de A350F een laadvermogen van 109 ton. Het toestel beschikt over een grote vrachtdeur op het hoofddek. Daarnaast is de romplengte en capaciteit geoptimaliseerd voor vracht.
Vrachtvervoer belangrijk voor Singapore Airlines
De coronacrisis maakte duidelijk hoe belangrijk vrachtvervoer is. Tijdens de crisis vervoerden vrachtmaatschappijen wereldwijd mondkapjes, medische apparatuur en vaccins. “De pandemie heeft het belang onderstreept van investeringen in de vrachtactiviteiten, en het versterken van de diverse inkomstenstromen van de SIA Group. Luchtvracht speelt ook een vitale rol in het openhouden van wereldwijde bevoorradingsketens, vooral om essentiële goederen te vervoeren in deze tijden’’, aldus Goh Choon Phong.