Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025
  • Achtergrond

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»Laatste loodjes Fokker D.21-project wegen het zwaarst
Editors' Choice

Laatste loodjes Fokker D.21-project wegen het zwaarst

Sjoerd LooijengaDoor Sjoerd Looijenga19/12/2021Update:19/12/2021Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© O.C. de With
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Op 6 mei 2014 is er op vliegveld Hoogeveen begonnen met de bouw van een replica van een voor ons land historische ‘warbird’, de Fokker D.21. Inmiddels worden het geduld en het doorzettingsvermogen van de bouwers danig op de proef gesteld.

Dit jaar had de Fokker eigenlijk het luchtruim moeten kiezen. Het zou voor de eerste keer in ruim tachtig jaar zijn geweest dat een dergelijk type vliegtuig boven ons te bewonderen zou zijn geweest. Maar de wereld van de luchtvaart is er één van strenge regels en ontelbare certificaten. De Wright Cyclone R-1820F motor draait tijdens de verschillende testen een stuk sneller dan de ambtelijke molens dat doen.

De Nederlandse Luchtvaart Autoriteit (ILenT) geeft aan dat het dossier compleet is. Het wachten is nog op verschillende testrapporten na afloop van meerdere ‘engine test runs’ en ‘high speed taxi runs’. De afgelopen periode draaide vooral om al het papierwerk. In 2012 is met ILenT overeengekomen dat de hele bouw van de Fokker volgens de originele Fokker-procedures van produceren en testen van toen zou worden uitgevoerd. Die procedures zijn vervolgens naar de huidige tijd ‘vertaald’.

© O.C. de With

Verklaringen

Daarnaast dienen verschillende verklaringen afgelegd te worden en moeten er verschillende bewijzen en dossiers op tafel komen. Het gaat dan om luchtwaardigheidscertificaten voor het airframe, de motor, de propeller, systemen, landingsgestel en verschillende bijkomende berekeningen. Samen met de inschrijving in het luchtvaartregister (als PH-XXI), zeg maar het ‘kentekenbewijs van de kist’, levert dat een enorme berg papieren op die allemaal nodig zijn voor het verkrijgen van een BVL, een ‘Bewijs Van Luchtwaardigheid’.

Na aanlevering van al die bewijsstukken bleek ILenT nog aanvullende vragen te hebben. Simpel gezegd, je kunt alles op papier wel goed geregeld hebben maar hier en daar ontbrak voldoende bewijs. Zo moeten de bouwers kunnen aantonen dat de Fokker D.21 onder veilige omstandigheden van vliegveld Hoogeveen kan opstijgen. Daarnaast moet er aangetoond worden wat de verwachte stijgsnelheid is van het toestel. Frank van Dalen, engineer van het project en tevens Chief Engineer bij het huidige Fokker is hier vervolgens met zijn team mee aan de slag gegaan.

© O.C. de With

Volgend jaar vliegende Fokker D.21?

ILenT had ook vragen over de motor. Zo moest de cilinderboring opnieuw worden ingemeten. Dat betekende dat de motor weer moest worden gedemonteerd. Met behulp van de aanvullende metingen kan nu worden aangetoond dat de motorrevisie goed is uitgevoerd. ILenT wilde bij de meting aanwezig zijn maar door corona zat er niks anders op dan een video van de meting te maken en die aan de Inspectie Leefomgeving en Transport te sturen. Het hele proces liep daardoor opnieuw vertraging op. De komende tijd staat vooral in het teken van overleg.

De kerstperiode zorgt daarbij opnieuw voor vertraging. De verwachting is nu dat volgend jaar januari het hele certificatieproces kan worden afgerond. In theorie kan dan eindelijk de zogenaamde ‘Permit To Fly’ worden afgegeven. De periode tot de allereerste testvlucht zal worden gebruikt voor aanvullende engine tests en taxi runs. Op deze manier kan men de ‘warbird’ nog beter leren kennen. De grote groep vrijwilligers achter dit unieke project is ervan overtuigd dat er in ons land volgend voorjaar een vliegende Fokker D.21 te bewonderen zal zijn. 

De familie achter Van Egmond Vintage Wings bouwt op vliegveld Hoogeveen een nieuwe Fokker D.XXI. De drijvende kracht achter het herbouwde vliegtuig: Jack (Opa) van Egmond. https://t.co/vgCjqAOI3f— Up in the Sky✈ (@UpintheSkyNL) May 29, 2021


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Fokker historische luchtvaart Hoogeveen Warbird
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Sjoerd Looijenga

Redacteur. Na een jarenlange journalistieke carrière in de omroepwereld stortte Sjoerd zich in 2019 op zijn andere passie: de wereld van de luchtvaart. Behalve voor Up in the Sky schrijft hij voor Piloot en Vliegtuig en AOPA Magazine.

Gerelateerde Artikelen

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025Leonard van den Broek

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025Redactie
Recent

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025
Populair

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?