Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Een Airbus met een bijzonder verhaal: de PH-AON
Achtergrond

Een Airbus met een bijzonder verhaal: de PH-AON

Lieneke KoornstraDoor Lieneke Koornstra25/12/2021Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Breuno de Kruif
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Ze staat er witjes bij, de PH-AON, in afwachting van de dingen die komen gaan nu haar vliegende bestaan bij KLM verleden tijd is. Voor deze Airbus A330-200 is het de derde keer dat ze een ander kleurtje kreeg.

De inmiddels als OE-LDV geregistreerde MSN925 kwam niet vers uit de Airbus-fabriek toen ze de blauwe vloot kwam versterken. In 2008 werd de machine in een grijs jasje door Airbus aan de United States Air Force (USAF) gepresenteerd om kennis te maken met de vliegeigenschappen. De Amerikaanse luchtmacht onderwierp het vliegtuig aan allerlei testvluchten en reageerde er zeer enthousiast op omdat het volledig strookte met de specificatie die ze voor een tankvliegtuig voor ogen hadden. Eigenlijk was er al een overeenkomst gesloten, met een bestelling van 179 KC-45A’s, maar toen Boeing protest aantekende werd de specificatie herschreven en wel zo dat die precies paste bij… een Boeing 767.

Kennismakingsbezoek bij de USAF © Hans Poelgeest

Museumplein

De MSN925 ging bij de hoofdvestiging van Airbus op Toulouse-Blagnac Airport (TLS) in de mottenballen. Pas vier jaar later, in 2012, kwam zij daar weer uit nadat KLM erin geslaagd was een zeer gunstig uitpakkende leaseovereenkomst te sluiten. Het toestel werd niet alleen van een KLM-interieur voorzien, ook maakten zowel de beide motoren als de APU als de onderstellen plaats voor nieuwe. De AON kreeg evenals haar blauwe A330-zusjes de naam van een beroemd plein, in haar geval ‘Museumplein’. Alle reden om allerlei mensen uit de kunstwereld uit te nodigen om aanwezig te zijn bij haar vertrek vanaf TLS naar Schiphol. Het was dan ook volle bak toen het toestel op weg ging naar haar nieuwe thuishaven. Omdat er op baan 22 (de Oostbaan) mocht worden geland kon het gezelschap genieten van een mooi uitzicht over het Museumplein.

  • Ballonnen voor de PH-AON © Hans Poelgeest
  • PH-AON ‘Museumplein’ © Hans Poelgeest
Feestelijke ontvangst van de PH-AON

Flyby Airbus A330 met F16’s

Tijdens de in 2016 op vliegbasis Leeuwarden gehouden Luchtmachtdagen mocht de AON een bijdrage leveren die haar enigszins moeten hebben herinnerd aan haar tijden van weleer bij de USAF. Vergezeld van twee F16’s maakte ze een flyby ter felicitatie van generaal Dennis Luyt, de op dat moment nieuwe Commandant Luchtstrijdkrachten (CLS).

Aan de grond

In 2020 veranderde het tij definitief voor haar. Zoals zo vele vliegmachines kwam ze aan de grond te staan toen de coronapandemie het luchtverkeer wereldwijd lamlegde. Voor haar deed zich daarin echter geen verandering voor op het moment dat het vliegverkeer weer werd opgestart. Zo bleef haar vlucht vanuit Bonaire naar Schiphol op 27 maart haar laatste commerciële KLM-vlucht ooit. In het najaar gingen haar motoren er zelfs vanaf. Enkele maanden achtereen zag ze er zeer mistroostig uit, alsof ze zelfs op de Amsterdamse luchthaven zou worden ontmanteld. Een tekening op het folie waarmee haar cockpitramen waren afgeplakt maakte duidelijk hoe ze zich erbij voelde.

Arme PH-AON © Breuno de Kruif

Uiteindelijk werd ze toch weer gereedgemaakt om het luchtruim te kiezen, oktober jl. resulterend in een testvlucht. Daarna volgde een op-en-neertje naar Malta om te worden wit gespoten. Medio november mocht ze er opnieuw op uit voor de bij een lease-return gebruikelijke demovlucht. In haar geheel witte ornaat staat ze nu voor hangar 14. Voor hoelang is nog niet bekend, net zomin als de volgende bestemming waar het met haar heen zal gaan. De geruchten dat Surinam Airways met een leasemaatschappij in gesprek was over de mogelijke huur van deze machine zijn niet bewaarheid. Evenmin trouwens als dat zij de beschikking zouden krijgen over een Airbus A330-200 die eerder vloog bij Virgin Australia.

PH-AON als OE-LDV in een witte jas in afwachting op de dingen die komen gaan


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Airbus Airbus A330 Boeing KLM Lieneke Luchtmacht Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Lieneke Koornstra
  • Website

Redacteur. Haar passie voor schrijven en luchtvaart wist Lieneke te combineren als tekstschrijver en eindredacteur van de Farewell-boekenserie over de door KLM uitgefaseerde MD-11, Fokker F70 en Boeing 747. Haar publicaties over allerlei onderwerpen zijn zowel te vinden in diverse kranten en tijdschriften als op haar eigen website Supervisionair.

Gerelateerde Artikelen

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025Redactie

British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’

23/06/2025Aimee Kniese

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025Redactie
Recent

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23/06/2025

British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’

23/06/2025

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?