• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Een Airbus met een bijzonder verhaal: de PH-AON
Achtergrond

Een Airbus met een bijzonder verhaal: de PH-AON

Lieneke KoornstraBy Lieneke Koornstra25/12/2021Updated:25/02/20224 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Breuno de Kruif
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Ze staat er witjes bij, de PH-AON, in afwachting van de dingen die komen gaan nu haar vliegende bestaan bij KLM verleden tijd is. Voor deze Airbus A330-200 is het de derde keer dat ze een ander kleurtje kreeg.

De inmiddels als OE-LDV geregistreerde MSN925 kwam niet vers uit de Airbus-fabriek toen ze de blauwe vloot kwam versterken. In 2008 werd de machine in een grijs jasje door Airbus aan de United States Air Force (USAF) gepresenteerd om kennis te maken met de vliegeigenschappen. De Amerikaanse luchtmacht onderwierp het vliegtuig aan allerlei testvluchten en reageerde er zeer enthousiast op omdat het volledig strookte met de specificatie die ze voor een tankvliegtuig voor ogen hadden. Eigenlijk was er al een overeenkomst gesloten, met een bestelling van 179 KC-45A’s, maar toen Boeing protest aantekende werd de specificatie herschreven en wel zo dat die precies paste bij… een Boeing 767.

Kennismakingsbezoek bij de USAF © Hans Poelgeest

Museumplein

De MSN925 ging bij de hoofdvestiging van Airbus op Toulouse-Blagnac Airport (TLS) in de mottenballen. Pas vier jaar later, in 2012, kwam zij daar weer uit nadat KLM erin geslaagd was een zeer gunstig uitpakkende leaseovereenkomst te sluiten. Het toestel werd niet alleen van een KLM-interieur voorzien, ook maakten zowel de beide motoren als de APU als de onderstellen plaats voor nieuwe. De AON kreeg evenals haar blauwe A330-zusjes de naam van een beroemd plein, in haar geval ‘Museumplein’. Alle reden om allerlei mensen uit de kunstwereld uit te nodigen om aanwezig te zijn bij haar vertrek vanaf TLS naar Schiphol. Het was dan ook volle bak toen het toestel op weg ging naar haar nieuwe thuishaven. Omdat er op baan 22 (de Oostbaan) mocht worden geland kon het gezelschap genieten van een mooi uitzicht over het Museumplein.

  • Ballonnen voor de PH-AON © Hans Poelgeest
  • PH-AON ‘Museumplein’ © Hans Poelgeest
Feestelijke ontvangst van de PH-AON

Flyby Airbus A330 met F16’s

Tijdens de in 2016 op vliegbasis Leeuwarden gehouden Luchtmachtdagen mocht de AON een bijdrage leveren die haar enigszins moeten hebben herinnerd aan haar tijden van weleer bij de USAF. Vergezeld van twee F16’s maakte ze een flyby ter felicitatie van generaal Dennis Luyt, de op dat moment nieuwe Commandant Luchtstrijdkrachten (CLS).

Aan de grond

In 2020 veranderde het tij definitief voor haar. Zoals zo vele vliegmachines kwam ze aan de grond te staan toen de coronapandemie het luchtverkeer wereldwijd lamlegde. Voor haar deed zich daarin echter geen verandering voor op het moment dat het vliegverkeer weer werd opgestart. Zo bleef haar vlucht vanuit Bonaire naar Schiphol op 27 maart haar laatste commerciële KLM-vlucht ooit. In het najaar gingen haar motoren er zelfs vanaf. Enkele maanden achtereen zag ze er zeer mistroostig uit, alsof ze zelfs op de Amsterdamse luchthaven zou worden ontmanteld. Een tekening op het folie waarmee haar cockpitramen waren afgeplakt maakte duidelijk hoe ze zich erbij voelde.

Arme PH-AON © Breuno de Kruif

Uiteindelijk werd ze toch weer gereedgemaakt om het luchtruim te kiezen, oktober jl. resulterend in een testvlucht. Daarna volgde een op-en-neertje naar Malta om te worden wit gespoten. Medio november mocht ze er opnieuw op uit voor de bij een lease-return gebruikelijke demovlucht. In haar geheel witte ornaat staat ze nu voor hangar 14. Voor hoelang is nog niet bekend, net zomin als de volgende bestemming waar het met haar heen zal gaan. De geruchten dat Surinam Airways met een leasemaatschappij in gesprek was over de mogelijke huur van deze machine zijn niet bewaarheid. Evenmin trouwens als dat zij de beschikking zouden krijgen over een Airbus A330-200 die eerder vloog bij Virgin Australia.

PH-AON als OE-LDV in een witte jas in afwachting op de dingen die komen gaan

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Airbus Airbus A330 Boeing KLM Lieneke Luchtmacht Schiphol
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Lieneke Koornstra
  • Website

Redacteur. Haar passie voor schrijven en luchtvaart wist Lieneke te combineren als tekstschrijver en eindredacteur van de Farewell-boekenserie over de door KLM uitgefaseerde MD-11, Fokker F70 en Boeing 747. Haar publicaties over allerlei onderwerpen zijn zowel te vinden in diverse kranten en tijdschriften als op haar eigen website Supervisionair.

Related Posts

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023Redactie

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023Redactie

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?