Vlak voor het einde van het jaar is er nog meer goed nieuws voor Airbus, dat een grote bestelling van leasemaatschappij Aviation Capital Group (ACG) binnensleept.
Het leasebedrijf, dat gevestigd is in Californië, koopt veertig vliegtuigen uit de A320neo-familie, waaronder vijf exemplaren van de A321XLR die op dit moment nog wordt ontwikkeld. Daarnaast heeft het bedrijf een bestelling geplaatst voor twintig A220’s.
“We zijn verheugd ons portfolio uit te breiden met extra A220’s en toestellen uit de A320neo-familie”, zegt CEO van ACG Thomas Baker. “Deze zeer geavanceerde vliegtuigen zullen ACG’s doel, het aanbieden van de modernste en zuinigste vliegtuigen op de markt aan de luchtvaartmaatschappijen die klant bij ons zijn, versterken.”
Ook commercieel directeur van Airbus Christian Scherer is enthousiast en geeft aan dat de bestelling de kwaliteit van de single aisle-toestellen wederom onderstreept. “Het bevestigt daarnaast krachtig de A220 als steeds populair wordend vliegtuig en investering in de wereld van de commerciële luchtvaart.”
Succesvol jaar voor Airbus
Waar het bedrijf in 2020 nog een verlies leed van ruim een miljard euro, is 2021 een succesvol jaar geweest voor Airbus. Met name in de tweede helft van het jaar kwam de ene na de andere bestelling binnen. In juni bestelde United Airlines zo’n 70 A320neo’s. Een maand daarop werd duidelijk dat het nieuwe ITA Airways, de opvolger van Alitalia, ook voor Airbus zou kiezen. Na verschillende, kleinere bestellingen bleek de Dubai Airshow de echte klapper voor de Europese vliegtuigbouwer. De show begon met de introductie van een nieuw vrachtvliegtuig, de A350F, en een megabestelling door Indigo Partners, het moeder bedrijf van Wizz Air, Frontier, Volaris en JetSMART. Het bedrijf bestelde maar liefst 255 toestellen uit de A321-familie.
De volgende dag plaatste Air Lease Corporation (ALC), het bedrijf dat vliegtuigen leaset aan onder meer Air France-KLM, Delta en Emirates, een grote bestelling van 111 Airbussen. Uiteindelijk vertrok Airbus uit Dubai met 408 bestellingen op zak. De weken daarop werd het echter niet rustiger. Halverwege december kondigde het Australische Qantas aan de hele Boeing-vloot voor binnenlandse vluchten te vervangen door Airbus-vliegtuigen. De maatschappij schaft in eerste instantie twintig A220’s en twintig A321XLR’s aan, met een optie op nog eens 94 machines.
Kers op de taart was de grote bestelling van Air France-KLM, die eveneens op 16 december werd aangekondigd. Het concern bestelt in totaal honderd A320neo’s en A321neo’s, met een optie op nog eens zestig toestellen. Naast KLM ontvangen ook Transavia Nederland en Transavia France toestellen uit de bestelling. In Nederland zullen de Airbussen de verouderde Boeing 737 NG’s geleidelijk vervangen.