De FAA heeft Amerikaanse telecomproviders gevraagd om te wachten met de introductie van 5G op een C-band- spectrum. De nieuwe technologie zou problemen kunnen opleveren voor het vliegverkeer.
De Federal Aviation Authority, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, heeft alle grote telecomproviders verzocht om niet op 5 januari al te starten met het aanbieden van de nieuwe dienst. Er zou meer onderzoek nodig zijn naar mogelijke effecten van 5G op de werking van diverse elektronische systemen in vliegtuigen, waaronder de radiohoogtemeter.
Radiohoogtemeter
De radiohoogtemeter is een instrument dat wordt gebruikt om de hoogte van een vliegtuig heel accuraat te bepalen wanneer het vliegtuig dicht bij de grond is. Het instrument zendt een radiosignaal uit naar de grond en wacht tot er een reactie komt. Door de fase van de reactie te vergelijken met de fase van het oorspronkelijk uitgezonden signaal kan de hoogte van het vliegtuig bepaald worden.
Invloed
Welke invloed 5G signalen op de hoogtebepaling kunnen hebben is nog niet geheel zeker. Mocht er een afwijking zijn dan kan de hoogte niet meer voldoende accuraat worden vastgesteld om bijvoorbeeld met slecht zicht te landen. Om dit vast te stellen en om een mogelijke oplossing te vinden wil de FAA nog meer onderzoek doen.
Praktijk
In de praktijk zijn in de landen waar al gebruik wordt gemaakt van 5G nog geen incidenten gemeld die zijn veroorzaakt door het netwerk. Meer lezen over de gevolgen van 5G voor de luchtvaart? klik dan hier.