De budgetmaatschappij heeft publiekelijk haar ongenoegen geuit over de geplande vliegtaks van de Belgische regering.
De voorwaarden van de taks zouden volgens Ryanair oneerlijk zijn in het voordeel van de Lufthansa Group, de eigenaar van Brussels Airlines. Vluchten met een eindbestemming op minder dan 500 kilometer afstand zouden vanaf april belast worden met het hoogste tarief van tien euro bovenop de reguliere ticketprijs. Verder dan deze afstand zou de belasting twee of vier euro bedragen. Dit respectievelijk voor landen binnen en buiten de Europese Economische Ruimte; de EU plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland.
Transferpassagiers uitgezonderd
Ryanair heeft in de communicatie als voornaamste bezwaar dat overstappende reizigers worden uitgezonderd als hun totale vliegreis meer dan de 500 km lang is. Als specifiek voorbeeld wordt het vliegverkeer genomen tussen de Europese hoofdsteden Brussel en Frankfurt, veelal uitgevoerd door de Lufthansa Group. Frankfurt is een hub van Lufthansa en reizigers die van dit netwerk gebruik maken vallen zo in de lagere heffingscategorie. In de ogen van Ryanair een oneerlijk verschil en reden om het een “fake ecotaks” te noemen. “Als de Belgische regering echt de emissies omlaag wil brengen, dan kan ze niet transferpassagiers op een vlucht van 300 kilometer uitzonderen van het 10 euro-tarief.”
De lowcostmaatschappij is logischerwijs überhaupt tegen een vliegtaks. Mocht die er echter toch komen, dan vindt de directie dat er sprake is van oneerlijke bescherming van bepaalde maatschappijen door de Belgische staat, als transferpassagiers ontzien worden. “Transferpassagiers zijn de grootste vervuilers”, zo beredeneert Ryanair.
Onderwerp van debat
Een vliegtaks was onderwerp van debat bij de begrotingsonderhandelingen in België. De regering van premier De Croo was met het idee gekomen van een taks op korte vluchten. Over de hoogte hiervan verschilden de diverse partijen nog van mening. Bedragen tussen de twee en 25 euro zijn besproken. Federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem koos uit eindelijk voor een taks van tien euro in zijn voorstel.