• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

    08/06/2023

    Incident KLM 737 bestempeld als ‘ernstig’

    07/06/2023

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Schiphol zet in op automatisering

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023
  • Achtergrond

    Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023
  • Editors’ choice

    KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

    08/06/2023

    Incident KLM 737 bestempeld als ‘ernstig’

    07/06/2023

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»KLM-jargon | Column Jan
Column

KLM-jargon | Column Jan

Jan MorrenDoor Jan Morren29/01/2022Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Jargon. Dat moet zeker in de luchtvaart een lekker en dankbaar onderwerp zijn. En niet ‘vakjargon’ want dat valt in de rubriek “dubbelopenslaandeporteprisédeuren” “nachecken” of “opschrijfnotitieboekje”. Helaas mag van de Van Dale tegenwoordig wel: “uitprinten”, naast printen en uitdraaien. Een gruwel in mijn oren, maar soms moet je je verlies nemen…

Ik werd jaren geleden op het spoor van jargon gezet doordat een collega doodleuk een passagier stond te vertellen dat hij S-je geworden was, dat hij geen stoel kreeg, maar dat hij toch nog als LMC naar de gate mocht rennen. De man snapte er geen hout van.  En al helemaal niet toen hem gezegd werd dat er waarschijnlijk aan de gate, misschien nog wel een stoel zou zijn. Blijkbaar kan de KLM stoelen toveren als hij maar een lekker potje ging Lmceren. Whatever that may be. Maar dat het zou helpen, was buiten kijf.

Vanmorgen ben ik maar even gaan dimdammen met de ex-Dammers, nu GL’s, en de eveneens ex-Dippers, die overigens óók ex-Dammer zijn, over de esselaas die zij hebben met de Voppers, zodat er in de performance meetings tenminste aandacht komt voor het afzuigen van kisten op de daarvoor aangewezen Vops.

Dat alles natuurlijk in goed overleg tijdens het gebed met de koepel, omdat daar de gateplanners zitten van AAS, die net als de Pommer, ook iets begrijpen van het rijden met tenders op stroken of planken verdeeld op het B-plat.

Enne… waait de wind vandaag dan uit driehonderdtien met gusten van dertig knotsen of moeten we meten met de natte bol, of juist de droge? Dat kan allemaal wel zo zijn, maar als de trog met sneeuw achter de inversielaag verstoppertje speelt heb ik mooi spots 11 en 12 nodig. En wel omdat ik anders door de slush niet van 36Links af kan (en mijn kachel trekt dan bar slecht thuis, maar dat terzijde).

Laat er nu toch gesmolten sneeuw vallen! En dat is dus mooi geen regen.

De tooltjes die we gebruiken geven een wachten- of nietwachtenbeslissing aan, gebaseerd op bloktijden, omdraaien en erceetees. Dat we dan mogelijkerwijs noccen krijgen kan ons niet bommen want eerst laten we ze toch even pawoppen met z’n allen. We geven ze een drinkbon en maken ze gewoon weer Cor op de volgende connectie. En mochten ze dan wat laat aan de gate komen, dan vragen we of de cockpit (niet: de captain) ze ellemceert. En dat allemaal afkomstig van het alom bekende werkwoord ellemceren (ik ellemceer, jij ellemceert, wij hebben geëllemceerd).

Laten we vooral de EBD’s niet vergeten. Want als die niet tijdig op een C gezet worden dan snapt het hele station niets meer van de delays die dat oplevert. Zetten we echter een E, dan geeft dan ‘rust in de uitvoering’ (alsof we een bejaardenhuis runnen i.p.v. een luchtvaartmaatschappij…). Overigens schijnt een L ook ooit handig geweest te zijn, maar om zaken te versimpelen hebben we die per 1 januari afgeschaft.  Tenslotte gaan mij teveel kisten San omdat we last hebben van Covid.

In de vliegtechniek, waar ik weinig verstand van heb, is het qua jargon al niet anders. Ik praat nogal eens met techneuten, maar als die beginnen over het rechtzetten van neuspoten of het tellen van inslagpunten ben je mij kwijt.

Zo warrig als hierboven praat ik ook met mijn vrouw, In mijn geval kan dat want zij begrijpt mij. Zij is wijs, mijn vrouw, maar daar ligt het nu even niet aan. Zij heeft het spraakgebrek namelijk ook. Dat komt ervan als je jaren samen codes hebt zitten inkloppen in een Codeco-setje.

Waar je mee omgaat word je mee besmet. Het resultaat van ons spreken is een babbeltaaltje van klanken dat in de verte nog enigszins op Nederlands, Engels en zelfs Frans lijkt, maar waar een niet-luchtvaart-gekkie, nauwelijks de weg in weet.

Om het spannend te houden, want het is namelijk wel onze eigen, speciale, zelfgemaakte taal, ga ik al die termen natuurlijk hier niet verder uitleggen. Ga maar fijn googelen , zodat je jezelf in je kracht zet en kan mitigeren naar een stukje vakvolwassenheid waarbij je anderen weer kan challengen op hun zojuist verworven, dedicated kennis.

Dat laatste jargonnetje heeft dan weer niets met luchtvaart te maken, al gebruiken we het daarin wel.  

Een soort aanpalend jargon. En ik krijg er me daar toch een jeuk van..

Jan Morren

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Column Column Jan Crew KLM Luchtvaart Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Jan Morren
  • LinkedIn

Columnist. Jan werkt al decennialang bij KLM. Hij verrichtte diverse functies bij de blauwe maatschappij, variërend van Check-in & Gate-Agent tot Duty Manager Operations. Tegenwoordig is hij werkzaam in de functie van Improvement Lead. Columns van zijn hand verschijnen zowel op Up in the Sky als op zijn LinkedIn-pagina.

Gerelateerde Artikelen

KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

08/06/2023Redactie

Passagiers in moeilijke situatie na voorzorgslanding in Rusland

07/06/2023Redactie

Meerdere problemen op Condor-vlucht

07/06/2023Redactie

Recent

KLM-topvrouw: ‘Het is kwetsend en polariserend’

08/06/2023

Opnieuw probleem gevonden bij Boeing 787

07/06/2023

Passagiers in moeilijke situatie na voorzorgslanding in Rusland

07/06/2023
Populair

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Details bekend over terugkeer KLM 777

05/06/2023

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?