Boeing heeft officieel een ‘nieuw’ vliegtuig aangekondigd: de 777-8 Freighter, een vrachtvariant van de 777X. Launch customer is Qatar Airways, dat gelijk een grote bestelling plaatste.
Enkele dagen geleden meldde kwam al naar buiten dat Boeing op het punt stond een vrachtversie van de 777X aan te kondigen. Terwijl de passagiersvariant van de 777X al vliegt, moet de vrachtversie nog ontwikkeld worden. Over het algemeen gaat de ontwikkeling en certificering significant sneller in dergelijke gevallen, omdat de passagiersversie die al heeft doorstaan. De grootste verschillen tussen de passagiers- en vrachtvariant zijn de vrachtdeur en een verstevigde laadvloer.
Volgens Boeing zal de 777-8 Freighter het grootste tweemotorige vrachtvliegtuig ter wereld worden. Het toestel komt daarnaast over het grootste vliegbereik te beschikken en een capaciteit die nagenoeg gelijk is aan de oudere 747-400F. De machine zal bovendien 25 procent zuiniger zijn op het gebied van brandstofverbruik en emissies. Het duurt nog wel even voordat het toestel te zien zal zijn: de eerste aflevering wordt pas in 2027 verwacht.
Qatar Airways
Het toestel werd gelijktijdig aangekondigd met een grote bestelling van Qatar Airways, dat zich launch customer van de 777-8F mag noemen. In het Witte Huis waren onder meer de Amerikaanse minister van Handel Gina Raimondo, Boeing-CEO Dave Calhoun en Qatar Airways-CEO Akbar Al Baker aanwezig. “Boeing heeft een lange geschiedenis in het bouwen van toonaangevende vrachtvliegtuigen en Qatar Airways is vereerd de kans te krijgen om launch customer van de 777-8 Freighter te zijn”, aldus Al Baker. Ook Stan Deal, CEO van Boeing Commercial Airplanes, is enthousiast: “We zijn verheugd om Boeings volgende, fantastische vrachtvliegtuig samen met Qatar Airways te lanceren, een van de grootste vrachtvervoerders ter wereld en onze partner sinds de maatschappij 25 jaar geleden ontstond.”
In totaal heeft Qatar Airways 34 exemplaren van de nieuwste 777-variant besteld. Twintig daarvan waren reeds besteld als passagiersversie, en worden nu omgezet naar een cargo-order. Ook schaft de maatschappij twee bestaande 777F’s aan.
Daarnaast plaatste Qatar Airways ook een miljardenbestelling voor 25 737 MAX 10-toestellen, met een optie op nog eens 25. De order volgt op een langer lopend conflict met Airbus, waarbij de Europese vliegtuigbouwer onlangs een streep zette door de bestelling van vijftig A321neo’s. De MAX-toestellen zullen hoogstwaarschijnlijk ter vervanging van deze A321neo’s komen.