De Europese Commissie heeft afgelopen dinsdag de overheidssteun van 1,7 miljard euro voor Berlijn Brandenburg goedgekeurd.
Reden dat de luchthaven geld nodig heeft is de nasleep van de coronacrisis. Op 31 oktober 2020 opende het vliegveld, meer dan tien jaar te laat, eindelijk haar deuren. Sinds de opening is Berlijn Brandenburg er nog niet in geslaagd winstgevend te zijn. De luchthaven zit met veel operationele kosten en de financiële knauw die de luchtvaartsector als gevolg van de coronacrisis te verwerken kreeg, gingen er evenmin aan voorbij.
Steun voor Berlijn Brandenburg
De Duitse federale regering en de deelstaten Berlijn en Brandenburg, beide aandeelhouder, besloten de luchthaven financieel te steunen. Het vliegveld gebruikt het geld om de gesubsidieerde renteleningen terug te betalen die het in 2020 ontving. Tevens betaalt Berlijn Brandenburg de operationele kosten en wil het de rest van de liquiditeit versterken.
De Europese Commissie, die tijdens de coronacrisis ook de staatssteun van KLM goedkeurde, stemde in met de steun aan Berlijn Brandenburg. “Luchthavens zijn bijzonder hard getroffen door de uitbraak van het coronavirus en de geldende reisbeperkingen. Met deze maatregel draagt Duitsland bij tot de versterking van de eigen vermogenspositie van Flughafen Berlin Brandenburg en helpt het de onderneming het hoofd te bieden aan de economische gevolgen van de uitbraak”, zegt Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor mededinging, in een verklaring.
Commissie stelt voorwaarden
Aan de steun zit wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo mag de luchthaven niet meer geld gebruiken dan nodig is en moet de steun binnen twaalf maanden afgelost zijn. Verder geldt er een verbod op bonussen en mag Berlijn Brandenburg geen kortingen aan maatschappijen geven zolang de steun niet is terugbetaald. “We blijven nauw samenwerken met de lidstaten om ervoor te zorgen dat de nationale steunmaatregelen zo snel en doeltreffend mogelijk kunnen worden uitgevoerd, in overeenstemming met de EU-regels”, aldus Vestager.