Kort na de introductie van de straalmotor werd een nieuwe trend zichtbaar: de motoren werden steeds groter.
De trend is bij de nieuwste generatie vliegtuigen weer te zien. De nieuwe Boeing 737’s en 777’s en de laatste Airbus A320’s en A330’s hebben allemaal significant grotere motoren dan hun voorgangers.
Straalmotor
De klassieke straalmotoren hebben veel weg van raketmotoren. Lucht wordt naar binnen gezogen, samengeperst, gemengd met brandstof, ontstoken en naar buiten geduwd. Alle lucht die de motor instroomt wordt ontstoken, waarvoor veel brandstof nodig is.
Bypass
Moderne straalmotoren maken gebruik van een zogenaamd ‘high bypass ratio’. Dit houdt in dat een groot deel van de lucht niet door de verbrandingsmotor heen stroomt, maar er juist omheen gaat. Deze lucht komt niet bij de compressoren of turbines, maar stroomt alleen langs de ‘fanblades’, de motorbladen helemaal vooraan de motor.
Zuinig
Bij moderne straalmotoren kan de lucht die om de motor heen stroomt tot wel negentig procent van het vermogen genereren. Dit gebeurt uitsluitend door het aandrijven van de ‘fanblades’, die feitelijk werken als propellers. Deze motoren verbruiken significant minder brandstof dan hun voorgangers, waardoor steeds meer vliegtuigen steeds grotere motoren krijgen.