• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    KLM vraagt zich af: ‘Hoe gaat de EU dit oplossen?’

    27/05/2023

    Op stap met de DC-3 Dakota

    27/05/2023

    Paniek aan boord easyJet A320 naar Schiphol

    26/05/2023

    Gifbeker Transavia wordt helemaal geleegd

    26/05/2023
  • Achtergrond

    Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

    27/05/2023

    Op stap met de DC-3 Dakota

    27/05/2023

    De laatste Luftwaffe-vlucht van de F-104 Starfighter | Goof

    22/05/2023
  • Editors’ choice

    Russische piloot vliegt bewust te langzaam

    28/05/2023

    KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

    28/05/2023

    KLM vraagt zich af: ‘Hoe gaat de EU dit oplossen?’

    27/05/2023

    Exotische deelnemers aan oefening Griekse luchtmacht | Foto’s

    27/05/2023

    De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

    27/05/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Helikopteroperaties in Ticino
Achtergrond

Helikopteroperaties in Ticino

Remco de WitDoor Remco de Wit13/02/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Airbus Helicopter EC120B (c) Remco de Wit
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het meest zuidelijke kanton van Zwitserland heet Ticino, of in het Duits Tessin. De kleine 350.000 inwoners spreken Italiaans, een van de vier officiële talen van Zwitserland. De regio is gezegend met een zeer zonnig en mild klimaat.

Ticino wordt niet voor niets het zonnebalkon aan de zuidkant van de Alpen genoemd. Het zuidelijk gedeelte is heuvelachtig, maar naar het noorden toe worden de bergen steeds hoger. De Rheinwaldhorn is de hoogste met zijn top op 3.402 meter boven de zeespiegel. Ticino telt vier vliegvelden. In totaal zijn 31 civiele helikopters op drie daarvan gebaseerd: Lugano-Agno, Locarno-Magadino en Lodrino. Enerzijds zijn de heli’s hard nodig in de bergachtige omgeving en anderzijds profiteren ze van het vaak wolkeloze weer. Ideaal voor vliegscholen.

Reddingsorganisatie

Voor Search and Rescue-taken zijn twee AgustaWestland AW109SP Da Vinci heli’s gestationeerd op de Aeroporto cantonale di Locarno. De helikopters zijn eigendom van de Zwitserse reddingsorganisatie Rega. Vanuit Locarno wordt niet alleen Ticino bediend, maar ook een gedeelte van het buurkanton Graubünden. Bovendien opereren de helikopters regelmatig in Italië. De Rega-basis bestaat sinds 1980. In het verleden vlogen de Alouette III en Agusta A109 K2 vanaf Locarno. Met de huidige helikopters worden meer dan 800 reddingsmissies per jaar gevlogen.

AgustaWestland AW109SP Da Vinci van de Rega (c) Remco de Wit

Helikoptermaatschappij

Een helikoptermaatschappij die veel voorkomt in Ticino is Swiss Helicopter. Dit landelijk opererende bedrijf beschikt over dertig heli’s van uiteenlopende types. In Locarno zijn de Guimbal Cabri, Airbus Helicopter EC120 en AS350 Ecureuil gebaseerd. Swiss Helicopter werd in 2012 opgericht. Het betrof een samenvoeging van een aantal kleinere helikoptermaatschappijen, waaronder Eliticino-Tarmac uit Lugano-Locarno. Het bedrijf houdt zich bezig met het vervoer van passagiers, zoals rondvluchten, fotovluchten, trouwvluchten en taxi- en VIP-vervoer. Ook worden heliskiing en skydiving uit een helikopter aangeboden. Daarnaast verzorgt Swiss Helicopter het transport van materiaal voor bouwprojecten of bijvoorbeeld berghutten. Tenslotte is Swiss Helicopter een Approved Training Organisation.

Vliegbasis

De meeste helikopters in Ticino zijn te vinden op het vliegveld bij Lodrino, ten noorden van de hoofdstad Bellinzona. Vanaf deze voormalige vliegbasis van de Zwitserse luchtmacht vlogen vroeger straaljagers van het type Vampire, Venom en Hunter. Tegenwoordig zijn er twee helikopteroperators gebaseerd: Heli-TV en Karen. Heli-TV heeft een paar zware jongens in zijn inventaris: een Super Puma en een Bell 205. Het bedrijf is eind jaren zeventig opgericht in het kanton Fribourg en is later verhuisd naar Lugano. Sinds 1994 is de onderneming gevestigd in Lodrino. Heli-TV biedt vergelijkbare diensten aan als Swiss Helicopter. Karen Helicopter Services beschikt over een vloot van drie Bell 206-helikopters, een Agusta A109 en een Leonardo AW169. Karen is een gecertificeerd onderhoudsbedrijf voor Leonardo-heli’s, verzorgt vlieglessen en opereert wereldwijd.

Airbus Helicopter AS350B3e Swiss Helicopter van Swiss Helicopter (c) Remco de Wit

Airbus Helicopter AS350B3e van Heli TV aan het werk in Castagnola bij Lugano (c) Remco de Wit

Aeroporto cantonale di Locarno (c) Remco de Wit

Landing op het vliegveld van Locarno door een Airbus Helicopter EC120B (c) Remco de Wit

Airbus Helicopter AS350B3e van Swiss Helicopter (c) Remco de Wit

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Heli TV Karen Helicopter Service Lodrino Lugano Swiss Helicopter Ticino
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023Redactie

Zijn grotere vliegtuigen de oplossing? | Column

28/05/2023Giel Jan Koek

KLM-CEO Marjan Rintel: ‘Nou, dat doen we al 103 jaar’

28/05/2023Lieneke Koornstra

Recent

Comac C919 maakt eindelijk eerste commerciële vlucht

28/05/2023

Enige A330 Air Greenland aan de grond na botsing

28/05/2023

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023
Populair

Paniek aan boord easyJet A320 naar Schiphol

26/05/2023

Russische piloot vliegt bewust te langzaam

28/05/2023

Piloot klimt door cockpitraam 737 | Foto

27/05/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?