D66 wil niet dat er een extra landingsbaan op Schiphol komt te liggen. Er is al ruimte vrij gemaakt voor een ‘parallelle Kaagbaan’, maar dit plan zou moeten wijken voor de bouw van woningen.
Volgens D66-Kamerlid Raoul Boucke is eventuele uitbreiding van de luchthaven niet realistisch. “De problemen met onze natuur, het klimaat en de geluidsoverlast zijn te groot. Dus een extra landingsbaan is niet aan de orde.” Als het aan Boucke ligt komt er duidelijkheid voor bewoners van omliggende gemeenten en gaat het plan voor een tweede Kaagbaan van tafel. In plaats daarvan zouden er woningen op de grond gebouwd moeten worden.
Plannen voor een zevende baan nabij Schiphol-Rijk zorgen al jaren voor verzet vanuit omwonenden. Dorpen en steden onder de aanvliegroute vrezen voor meer overlast. Vooral het ten zuiden van Schiphol gelegen dorp Rijsenhout zou het bij de aanleg een extra Kaagbaan moeten ontgelden. “De bakker moet straks de deuren sluiten en het voetbalteam krijgt geen elftal meer bij elkaar”, verwacht VVD-wethouder Jurgen Nobel. Uit de verkiezingsprogramma’s voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen van Haarlemmermeer volgt dat veel partijen willen dat er een streep door de plannen wordt gezet. “We moeten er zo snel mogelijk van af”, zegt Nobel tegen de NOS. “Voor en achter de schermen doe ik ook een beroep op mijn eigen partij.”
Schiphol houdt ondertussen de optie voor de aanleg graag open omdat de luchthaven verwacht dat het vliegverkeer de komende jaren zal aantrekken tot het niveau van voor de coronacrisis. De luchthaven pleit er dan ook voor dit jaar nog geen onherroepelijke besluiten over de plannen te nemen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.