Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Maatschappijen verbannen uit Russisch luchtruim, wat zijn de gevolgen?
Airlines

Maatschappijen verbannen uit Russisch luchtruim, wat zijn de gevolgen?

RedactieDoor Redactie26/02/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Mark Harkin, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Maatschappijen uit het Verenigd Koninkrijk, Bulgarije, Polen en Tsjechië mogen niet langer naar of over Rusland vliegen. Dat heeft de Russische luchtvaartautoriteit, Rosaviatsia, bekendgemaakt.

Update: Inmiddels heeft Rusland bekendgemaakt het luchtruim ook te sluiten voor maatschappijen uit Bulgarije, Polen en Tsjechië. De beslissing gold in eerste instantie alleen voor Britse maatschappijen, en was een reactie op het Britse besluit om Russische vliegtuigen en maatschappijen te weren, een onderdeel van de sancties die het Verenigd Koninkrijk Rusland oplegt.

Routes over Rusland

Nu Engelse maatschappijen niet meer over Rusland mogen vliegen, zal de vliegtijd naar veel Aziatische bestemmingen toenemen. Virgin Atlantic heeft laten weten dat hun vluchten naar India en Pakistan voortaan tot een uur langer zullen duren. Voor bestemmingen in Oost-Azië, zoals Seoul, Osaka en Tokio, zal de vluchtduur nog verder toenemen.

Luchtruim

Voorlopig is het Russische luchtruim nog open voor niet-Britse maatschappijen. Vrijdag stelden Polen en Tsjechië een vliegverbod in voor Russische vliegtuigen en maatschappijen, zaterdag volgde Bulgarije. Het is nog niet duidelijk of Rusland ook voor die landen een vliegverbod zal instellen. Delta Air Lines heeft ondertussen haar codeshare overeenkomst met Aeroflot opgeschort.

BA142, VS303, & VS379 taking a southern route to avoid Russian airspace today. Each flight normally transits Russia en route to London. https://t.co/XdpNzu0PwV pic.twitter.com/lpAmefGSUq— Flightradar24 (@flightradar24) February 25, 2022

Koude Oorlog

Gedurende de Koude Oorlog was het voor westerse maatschappijen ook niet toegestaan om over de toenmalige Sovjet-Unie heen te vliegen. Veel Europese maatschappijen kozen ervoor om vanuit Europa, met een tussenlanding in Anchorage, naar Oost-Azië te vliegen. Tegenwoordig hebben veel vliegtuigen een voldoende groot vliegbereik om zonder tussenlanding de zuidelijke omweg te vliegen.

Een BOAC-vlucht van van Londen naar Osaka, via Anchorage

Rusland

Niet alle luchtvaartmaatschappijen zijn welkom in Rusland. Vanuit veel landen krijgt slechts één maatschappij toestemming om naar of over het land te vliegen. Voor sommige landen wordt een uitzondering gemaakt en mogen meerdere bedrijven gebruik maken van het Russische luchtruim. Wanneer een maatschappij toestemming krijgt om over Rusland heen te vliegen betekent dat niet meteen een kostenbesparing, een gemiddelde vlucht van Europa naar Oost-Azië levert Rusland duizenden euro’s op, aangezien het uitzonderlijk duur is om gebruik te maken van Russisch luchtruim.

© Wendover

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
luchtruim Polen rusland Tsjechië verenigd koninkrijk
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025Redactie

Nederlandse F-35’s naar Polen

08/07/2025Redactie

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025Redactie
Recent

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?