De gehele Europese Unie heeft haar luchtruim gesloten voor Russische vliegtuigen. Ook Canada en IJsland hebben hun luchtruim gesloten voor Russisch vliegverkeer.
Door de Europese, Canadese en IJslandse sluiting is de Noord-Atlantische regio vrijwel onbegaanbaar voor Russische toestellen. Wat luchtvervoer betreft is het land inmiddels vrijwel volledig afgesloten van de westerse wereld.
Russische regristratie
Wanneer wordt gesproken over de sluiting van luchtruimen wordt regelmatig benoemd dat het gaat om vliegtuigen die in Rusland zijn geregistreerd, Russisch eigendom zijn of door een Russisch bedrijf worden gebruikt. Dit gebeurt omdat veel Russische passagiersvliegtuigen geen Russisch eigendom zijn en niet in Rusland zijn geregistreerd.
Bermuda
De meeste toestellen van Aeroflot vliegen onder de vlag van Bermuda.
Rusland hanteert hoge importheffingen voor vliegtuigen. Dit maakt het voor maatschappijen vrijwel onmogelijk om Europese of Amerikaanse vliegtuigen in Rusland te registreren. Omdat de meeste Russische bedrijven primair met toestellen van Airbus en Boeing vliegen, worden deze vliegtuigen niet in Rusland ingeschreven.
Wanneer een vliegtuig in Bermuda geregistreerd is en wordt geleased van een buitenlands bedrijf, is het toestel ook geen Russisch eigendom. Dat is waarom benoemd moet worden dat ook vliegtuigen die voor Russische bedrijven worden ingezet niet welkom zijn.