Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»KLM kan zich niet vinden in beschuldigingen
Airlines

KLM kan zich niet vinden in beschuldigingen

RedactieDoor Redactie04/03/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
KLM 787-10 in 100 jaar-livery © Cassidysvacay
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Consumentenbond vraagt minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers om te kijken naar de naleving van wettelijke regels omtrent geannuleerde vluchten van KLM en Transavia. Die eerste laat weten daar volledig aan te voldoen.

De bond hamerde erop dat reizigers die tussen 2019 en 2021 via D-Reizen boekten nog geld van KLM (en Transavia) rechtstreeks moeten ontvangen. Het zou gaan om circa 800 euro per passagier, maar sommige bedragen lopen tot in de duizend euro. D-Reizen ging echter failliet. Het bedrijf legde in april 2021 het lootje als gevolg van de coronacrisis. Wereldwijd werd er weinig gevlogen en daardoor kwam het reisbureau de verliezen niet meer te boven.

D-Reizen ging in april 2021 failliet © Donald Trung Quoc Don (Chữ Hán: 徵國單) – Wikimedia Commons.(Want to use this image?), CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

KLM zegt juist te handelen

KLM laat weten het geld aan D-Reizen terug te hebben betaald. Daarmee betoogt de maatschappij dat zij voldoet aan de verplichtingen. Echter, het reisbureau zou al failliet zijn gegaan voordat het geld naar passagiers overgemaakt werd. “KLM heeft dan ook de ticketkosten op verzoek van D-Reizen aan D-Reizen terugbetaald. Daarmee hebben wij al geruime tijd geleden aan onze verplichting voldaan”, zegt een woordvoerder van KLM tegen de Telegraaf.

De maatschappij kan zich dan ook niet vinden in de beschuldigingen de Consumentenbond “Vliegtickets kunnen op verschillende manieren geboekt worden: rechtstreeks door een passagier, via een tussenpersoon of door een derde. Het is niet altijd de passagier zelf die de tickets bij KLM boekt en een overeenkomst sluit met KLM. In het geval van D-Reizen heeft D-Reizen de tickets bij KLM geboekt en aan KLM betaald. D-Reizen is dus de contractuele wederpartij.”

Consumentenbond ergert aan ‘starre houding’

Echter, de Consumentenbond pleit dat de betalingen tot vandaag de dag nog niet zijn overgemaakt. Ze ergert zich aan de ‘starre houding’ van KLM en Transavia. “Ze laten het aankomen op tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, terwijl een groot deel van de vorderingen binnenkort vervalt. Voor terugbetaling van een geannuleerd vliegticket geldt namelijk een vervaltermijn van 2 jaar. Die termijn is voor sommige consumenten al in zicht”, stelde directeur Sandra Molenaar in een verklaring. Daarnaast wil de bond dat er bij het verlenen van staatssteun voorwaarden kleven aan het opvolgen van Europese richtlijnen omtrent terugbetalingen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

D-reizen Faillissement KLM ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Transavia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website

Gerelateerde Artikelen

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025Redactie

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025Redactie

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?