Bermuda trekt de luchtwaardigheidscertificaten in van alle in het land geregistreerde Russische vliegtuigen. De maatregel kan grote gevolgen hebben voor Russische luchtvaartmaatschappijen.
Om hoge importheffingen te vermijden is ongeveer de helft van alle Russische commerciële vliegtuigen geregistreerd in Bermuda, waaronder vrijwel de hele vloot van Aeroflot. In totaal vliegen 740 van de 900 in Bermuda geregistreerde toestellen, veelal eigendom van Ierse leasemaatschappijen, voor Russische luchtvaartmaatschappijen. Met het vervallen van de luchtwaardigheidscertificaten mogen deze toestellen sinds middernacht officieel niet meer de lucht in. Om die reden zijn Russische maatschappijen druk bezig de vliegtuigen in het nationale luchtvaartregister in te schrijven.
“Internationale sancties tegen de luchtvaartsector hebben een aanzienlijke impact gehad op de mogelijkheden om veiligheidstoezicht te houden op in Rusland geëxploiteerde vliegtuigen in het vliegtuigenregister van Bermuda. Het luchtwaardigheidssysteem is zodanig beperkt dat de Bermuda Civil Aviation Authority deze vliegtuigen niet meer als luchtwaardig kan aanmerken.”Statement luchtvaartautoriteit Bermuda
Het besluit van de luchtvaartautoriteit van Bermuda (BCAA) volgt op de internationale sancties die onlangs zijn aangekondigd tegen de Russische luchtvaartsector. Hierdoor is de verkoop van vliegtuigen, reserveonderdelen en ander materiaal aan Russische maatschappijen verboden. Het gaat daarbij onder meer om onderdelen voor Airbus- en Boeing-toestellen. De sancties zorgen ervoor dat de luchtvaartsector in het land langzamerhand op de knieën gedwongen wordt omdat onderhoud niet meer kan worden uitgevoerd. De BCAA zegt om deze reden de vliegwaardigheid van de machines niet langer te kunnen controleren.
Leasemaatschappijen
Eerder deze maand ontstond ook al een conflict tussen leasebedrijven en verschillende Russische maatschappijen. De leasebedrijven, die gezamenlijk honderden in Rusland opererende toestellen in eigendom hebben, kondigden aan de leaseovereenkomsten met onder meer Aeroflot, S7 Airlines en Rossiya te verbreken. Voor het eind van de maand moeten de toestellen terug zijn bij de rechtmatige eigenaren.
Echter, Rusland en de aldaar gevestigde luchtvaartmaatschappijen proberen daar een stokje voor te steken. De luchtvaartautoriteit van het land heeft besloten dat maatschappijen niet langer met westerse leasevliegtuigen buiten de landsgrenzen mogen vliegen. Zodoende is het onmogelijk de toestellen terug te sturen: deze mogen Rusland immers niet meer verlaten. Het is niet ondenkbaar dat de leasemaatschappijen hun vliegtuigen nooit meer terug zullen zien, wat een verlies van elf tot ruim dertien miljard euro zou kunnen betekenen.