• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

    30/09/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    JetBlue: ‘KLM moet slots afstaan’

    29/09/2023

    Zo ziet de capaciteit van Schiphol er volgend jaar uit

    29/09/2023
  • Achtergrond

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023
  • Editors’ choice

    Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

    30/09/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Klachten Schiphol stapelen zich op
NL Vliegvelden

Klachten Schiphol stapelen zich op

RedactieBy Redactie23/03/2022Updated:23/03/20222 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Ikreis, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Al lange tijd uiten omwonenden hun ongenoegen over het geluid van de vliegtuigen op en rondom Schiphol. Die klachten komen nu eveneens binnen van mensen uit steden en dorpen die zich verder van de luchthaven bevinden.

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) liet weten dat de norm binnen gebieden met vastgestelde geluidscontouren hier en daar overschreden werd. Schiphol lag daarmee al eerder onder vuur omdat niet voldaan werd aan regels omtrent geluidsoverlast. Daarnaast komen steeds meer klachten binnen van mensen die verder van Schiphol wonen. Echter, in deze gebieden geldt geen wettelijke geluidsbescherming.

Groei of krimp Schiphol?

Nog steeds is de vraag wat er met Schiphol gaat gebeuren. Gaat het nieuwe kabinet voor een verdere groei? Of moet de luchthaven krimpen? Partijen voeren hier veel gesprekken over. “De vraagstukken voor Schiphol zijn groot. Veiligheid staat voorop, maar over het aantal vliegbewegingen, de impact van geluidshinder op de leefomgeving en over de bouwbeperkingen in tijden van woningnood, worden stevige maatschappelijke discussies gevoerd. In dat spanningsveld neemt de inspectie, naast haar toezichtstaken, een bespiegelende rol in”, aldus Jan van den Bos, inspecteur-generaal, in een verklaring.

© Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Extra woningen

Daarnaast willen politieke partijen, waaronder GroenLinks, meer woningen. De lokale fractie van Rotterdam stelde voor de landingsbaan van Rotterdam The Hague Airport te vervangen door huizen. Verder zei GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger dat het aantal vluchten per jaar op Schiphol gereduceerd moet worden om de leefbaarheid in de omgeving van de luchthaven te verbeteren. Zij wil 420.000 vluchten per jaar in plaats van de 500.000 die nu staat.

De vraag is of er rondom Schiphol meer woningen komen. “Uit oogpunt van externe veiligheid en geluidsoverlast is woningbouw dichtbij Schiphol niet zomaar toegestaan. Tegelijkertijd is de vraag om nieuwe woningen lange tijd niet zo luid geweest. Dit leidt tot druk uit de samenleving om te bouwen op plekken die daar niet altijd geschikt voor zijn. Zo zagen wij ons als ILT genoodzaakt om bij de Raad van State beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de gemeente Amstelveen om te bouwen in een beperkingengebied rondom Schiphol. Dit zijn situaties die je wilt voorkomen”, vervolgt Van den Bos.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

gesprekken Groei ilt rotterdam the hague airport Schiphol
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

30/09/2023Redactie

‘Op hol geslagen’ Dash 8 op Malta Airport

30/09/2023Redactie

Vliegen is zoveel meer

30/09/2023Renske Dragt

Comments are closed.

Recent

Mogelijk betalen voor kiss and ride Schiphol

30/09/2023

‘Op hol geslagen’ Dash 8 op Malta Airport

30/09/2023

Vliegen is zoveel meer

30/09/2023
Populair

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

27/09/2023

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?