Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Onderzoek: trein niet noodzakelijk schoner dan vliegtuig
Duurzaamheid

Onderzoek: trein niet noodzakelijk schoner dan vliegtuig

RedactieDoor Redactie29/03/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© NS
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het is zo dat per afgelegde kilometer op de korte afstand treinverkeer doorgaans minder CO2 uitstoot dan vliegverkeer. Een nieuw onderzoek brengt nu echter naar voren dat de voordelen van het omzetten van korteafstandsvluchten in treintrajecten nauwelijks voordelen biedt.

Door de wereldwijd steeds ambitieuzere duurzaamheidsdoelstellingen, met name op het gebied van emissies, ligt de transportsector onder een vergrootglas. Zo ook de luchtvaart. Een van de veelgehoorde oplossingen is de vervanging van korte afstandsvluchten door de trein. Dit plan wordt veelal aangemoedigd en ondersteund door investeringen in de spoorwegen en extra belasting van korteafstandsvluchten.

Ecologische voetafdruk spooraanleg

Een nieuw onderzoek in opdracht van brancheorganisaties in de luchtvaartsector door consultancybureau Oxera, wijst echter uit dat spoorwegverkeer maar beperkt een alternatief kan zijn voor de luchtvaart. Het onderzoek genaamd Short-haul flying and sustainable connectivity benadrukt dat de voorgestelde situatie veel ingewikkelder is dan simpelweg van het ene transportmiddel op het andere overstappen. Het aanleggen van nieuwe spoorwegnetwerken heeft een hoge ecologische voetafdruk door de productie van staal en cement eerder in de keten. Ook de brandstoffen die hierbij worden gebruikt worden nu meegerekend. Ook heeft het onderzoek aandacht voor de aanzienlijke impact die het heeft op de biodiversiteit en de mogelijke schade die berokkend wordt aan de leefomgeving van organismen.

Men moet met talloze factoren rekening houden. Van alle uitstoot door de luchtvaart in de EU komt één tot twee procent voor de rekening van vluchten onder de 500 km in lengte. Gedwongen transitie van de lucht naar het spoor betekent hier dus geen doorslaggevende verandering. Wanneer vliegverkeer op de korte afstand wordt ingeperkt betekent dit dat deze tak van luchtvaart niet langer innovatief kan bijdragen. Doordat korteafstandsvliegtuigen gemiddeld minder lang meegaan dan vliegtuigen voor bijvoorbeeld intercontinentaal vliegverkeer is de doorloop groter en fungeren deze kleinere toestellen vaak als innovatief testplatform voor de grote vliegtuigfabrikanten.

Daarnaast is het zo dat treinverkeer alleen loont wanneer er sprake is van grote aantallen passagiers op een korte afstand. Ook in regio’s waar geen goede spoorverbindingen en hogesnelheidslijnen zijn gaat dit economisch in ieder geval lastig te verkopen zijn. Ook is het gedrag van de consument in een situatie van gedwongen transitie nog altijd onzeker. Speculeren wat de reiziger kiest als vervoersmiddel kan maar wellicht laat deze zowel de trein als het vliegtuig links liggen en stapt hij/zij in de auto.

Tegen de tijd dat de spoorwegen een volwaardig alternatief zijn voor de korteafstandsvluchten heeft de luchtvaart dusdanige stappen gemaakt op het gebied van verduurzaming dat van een groot verschil in het voordeel van de spoorwegen geen sprake kan zijn, zo is de verwachting. Hybride vliegtuigen zullen op de regionale trajecten naar schatting vanaf 2030 commercieel worden ingezet en daarmee zullen de CO2-emissies van deze routes met zo’n 50% worden ingeperkt, aldus het onderzoek.

Maatschappelijk

Naast de millieugerelateerde argumenten wordt ook de maatschappelijke en economische rol van de luchtvaartsector benoemd. Zo’n vijf miljoen banen in de Europese Unie zijn gerelateerd aan de luchtvaart en de sector is goed voor een aandeel van 110 miljard euro van het Europese BBP. Daarnaast draagt de verbinding via luchthavens bij aan Europese cohesie, en dat is in deze tijd zeker niet onbelangrijk.   


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
duurzaamheid emissies Onderzoek politiek Trein
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

VVD wil Schiphol ruimte geven

21/05/2025Joost den Hoed

De A320 crash in de javazee | Analyse

20/05/2025Redactie

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025Redactie
Recent

Groen licht voor Delta in zaak tegen Crowdstrike

22/05/2025

El Al in de lift

22/05/2025

Primeur voor Wizz Air

22/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?