Air France KLM Martinair Cargo hangt een fikse boete boven het hoofd. De vrachtmaatschappij hield zich niet aan de prijsafspraken.
De Europese Commissie laat weten dat op 9 november 2010 vastgesteld werd dat meerdere vrachtmaatschappijen deelnamen aan een vrachtkartel tussen 1999 en 2006. Het ging om Air France, British Airways, Air Canada, Cargolux, Cathay Pacific, Japan Airlines, KLM, Singapore Airlines, LAN Chile en SAS. Zij schonden de overeenkomsten van Europese Economische Ruimte (EER), de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake luchtvervoer. De deelnemende partijen maakten onder meer afspraken over brandstof- en veiligheidstoeslagen waarvoor klanten moesten opdraaien. Daarom moeten KLM, Air France en Martinair alsnog een boete betalen. Die komt neer op 325 miljoen euro. KLM, die in december eveneens een boete ontving, moet 127 miljoen euro betalen, terwijl Martinair ‘wegkomt’ met vijftien miljoen.
Beroep KLM verworpen
In 2010 legde de Commissie een boete op van 790 euro. Echter, vijf jaar later wees het Gerecht van de Europese Unie meerdere beroepen tegen dit besluit toe. De Europese rechter verklaarde de opgelegde boete nietig wegens een vormfout op grond van “interne tegenstrijdigheden die inbreuk maakten op de rechten van verdediging van de betrokken vennootschappen en het Gerecht verhinderden zijn toezicht uit te oefenen.”
Verschillende partijen gingen in hoger beroep. Ondanks dat verwierp het Gerecht van de Europese Unie de beroepen van Martinair, KLM, Cargolux, Air France-KLM, Lufthansa, Singapore Airlines en Singapore Airlines. Het gevolg: handhaving van de geldboetes. Daarentegen werden besluiten van de Commissie voor enkele maatschappijen gedeeltelijk nietig verklaard. Het betrof Japan Airlines, Air Canada, British Airways, Cathay Pacific, SAS Cargo, LATAM Airlines en Lan Cargo.