De Boeing 747-8BBJ met de registratie N458BJ stond sinds de aflevering in mei 2012 vaker met haar wielen aan de grond dan dat ze het luchtruim koos. De Jumbo is overgevlogen naar het Pinal Airpark, Marana. De machine maakte ongeveer dertig vlieguren.
De 747, ex-HZ-HMS1 (cn 40065/1446), was bestemd voor Sultan bin Abdoel Aziz al-Saoed, voormalig kroonprins van Saudi-Arabië. Het in Basel gevestigde Jet Aviation kreeg de opdracht de privéjet van een lift te voorzien. Toestemming daarvoor bleef echter uit. Een andere onvoorziene omstandigheid was dat Prins Sultan oktober 2011 overleed.
Slechts twee testvluchten
Vanaf december 2012 tot april dit jaar stond de witte Jumbo op Basel. Boeing toonde zich bereid het toestel terug te kopen van de erfgenamen. De Amerikaanse vliegtuigbouwer was optimistisch om voor de jonge 747 een nieuwe eigenaar te vinden. Het tegendeel bleek waar. In de afgelopen tien jaar voerde het vliegtuig alleen twee testvluchten uit: een van Everett Paine Field naar Vancouver Airport en een van Vancouver naar San Bernardino International Airport, een vliegveld ten oosten van Los Angeles.
Allerlaatste vlucht
Begin april maakte de Jumbo opnieuw een testvlucht, nu boven Frankrijk, die twee uur duurde. Op Goede Vrijdag koos het vliegtuig opnieuw het luchtruim, nu voor haar allerlaatste vlucht. Na een vlucht van elf uur landde de 747 op Pinal Airpark, Marana, waar haar ontmanteling wacht voor reserveonderdelen.
Slechte timing
De 747-8BBJ heeft de pech een viermotorige machine te zijn. Veiligheid was lange tijd een van de belangrijkste redenen voor de keuze van 3- en 4-motorige toestellen. Een Boeing 747 heeft bijvoorbeeld een betere redundantie met haar vier motoren dan een 2-motorig toestel. Tijdens de productie van de 747-8i veranderde de luchtvaart op het gebied van long haul-vluchten. De nieuwste vliegtuigmotoren op de markt, zoals die van de 787, zijn betrouwbaarder, efficiënter en milieuvriendelijker. Ook vragen vier motoren meer onderhoud dan twee. De 787 en 747-8i zijn overigens rond dezelfde tijd geïntroduceerd. Daarbij kreeg de Jumbo ook nog eens concurrentie van de Airbus A380. De laatste versie van de Jumbo kreeg te maken met een slechte timing: het type verkocht alleen beter dan de 300-serie. De coronacrisis maakte het voortbestaan van de 747 er niet makkelijker op. De machines stonden massaal aan de grond. KLM ging er, evenals andere maatschappijen, toe over de Jumbojet vroegtijdig uit te faseren. Dit betrof 747’s van de 400-serie. In oktober dit jaar levert Boeing haar laatste 747 af.