• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Klachten maatschappijen afgewezen, tarief Schiphol blijft
NL Vliegvelden

Klachten maatschappijen afgewezen, tarief Schiphol blijft

RedactieBy Redactie22/04/20223 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Maurits Vink
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Luchtvaartmaatschappijen waren niet te spreken over de verhoogde havengelden van Schiphol. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wees hun klachten echter af.

Vanaf 1 april ging de havengeldverhoging in. De bedoeling was dat de tarieven met 42 procent zouden stijgen, maar door een consultatie met luchtvaartmaatschappijen kwam Schiphol daarvan terug. De tarieven stijgen nu in 2022 met negen procent en in 2023 en 2024 met twaalf. Cumulatief komt dat uit op 37 procent. De reden dat het grootste vliegveld van Nederland de havengelden laat stijgen hangt direct samen met de coronacrisis. Door de reisrestricties vonden op de luchthaven minder vliegbewegingen plaats en liep het vliegveld automatisch veel inkomsten mis. Het komt neer op circa 721 miljoen euro. Dat moet gecompenseerd worden wat ten koste gaat van de maatschappijen.

Luchtvaartmaatschappijen boos

Zij hadden geen goed woord over voor de verhoging. KLM noemde deze begin november vorig jaar ‘onredelijk’ en ‘onaanvaardbaar hoog’. EasyJet reageerde ‘teleurgesteld’. Tien maatschappijen en drie brancheorganisaties dienden klachten in bij de ACM. Zij vonden het ‘bezwaarlijk’ hoe Schiphol de verliezen van de coronacrisis verrekende. De maatschappijen dienden daarnaast klachten in op zeven andere onderwerpen. Het ging onder meer over de introductie van een NOx-tarief om de stikstofuitstoot te verminderen. Tevens uitten zij hun ongenoegen over de informatie die aangeleverd werd met betrekking tot de consultatie van het vijfjarig investeringsprogramma.

Oordeel havengelden Schiphol

Die laatste was volgens ACM de enige gegronde klacht. Schiphol moet hierover dan ook meer informatie leveren. Verdere gevolgen voor de luchthaven hoeven niet verwacht te worden. Daarentegen stelde de toezichthouder dat de verhoging niet onredelijk hoog is. De ACM toetste de tariefopbouw en daaruit bleek dat deze verrekend is conform de wet. De verrekening kon twee kanten op: enerzijds moet de luchthaven eventuele overwinsten verrekenen met maatschappijen. Dat is als bijvoorbeeld de verkeers- en vervoersaantallen hoger zijn dan verwacht. Anderzijds kan het tegenovergestelde gebeuren. “Schiphol moet meevallers in de tarieven doorgeven, maar mag er ook tegenvallers in verrekenen. In de nieuwe tarieven zijn daadwerkelijke kosten verrekend, wat ook volgt uit het wettelijk kader. Daarom zijn de tariefstijgingen die daar de uitkomst van zijn niet onredelijk”, licht Manon Leijten, bestuurslid van ACM toe, in een verklaring.

BARIN, de Nederlandse koepel van luchtvaartmaatschappijen, kan zich niet vinden in het besluit van de ACM. “BARIN is teleurgesteld in de beslissing van de ACM om het beroep van alle partijen die een klacht hadden ingediend bij de ACM, af te wijzen. Het is op zijn minst opmerkelijk dat de ACM het gedrag van Schiphol om de tarieven te verhogen met 37%, met geen woord bekritiseert”, zegt voorzitter Marnix Fruitema in een verklaring.

We kregen klachten van10 maatschappijen en 3 brancheorganisaties, die vooral bezwaarlijk vonden hoe Schiphol de coronaverliezen heeft verrekend. Volgens ons zijn de tariefstijgingen niet onredelijk en heeft Schiphol de tarieven conform de wet vastgesteld.https://t.co/bZfSgpIt9q pic.twitter.com/y6ZQvlkbIR— Autoriteit Consument & Markt | ACM (@AutoriteitCM) April 21, 2022

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

ACM klachten KLM Schiphol tarieven
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023Redactie

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023Redactie

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023

Passagier aangehouden na opnames uit 737

03/10/2023

Emirates A380 niet weerhouden | Video

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?