Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Transavia retro-Airbus stap dichterbij levering

    10/07/2025

    Dassault eist hoofdrol op in ontwikkeling straaljager

    10/07/2025

    Duits patrouillevliegtuig vs. Chinese laser

    10/07/2025

    KLM Embraer keert terug naar Schiphol

    09/07/2025

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Schiphol onder vuur: “Rotte appel in dit verhaal”
NL Vliegvelden

Schiphol onder vuur: “Rotte appel in dit verhaal”

RedactieDoor Redactie04/05/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het is crisis op Schiphol. Lange rijen, personeelstekorten en onvrede onder werknemers. FNV wil dat de luchthaven actie onderneemt.

De onrust op de luchthaven begon twee weken geleden toen 150 grondmedewerkers van KLM het werk tijdelijk neerlegden. Zij uitten hun ongenoegen over de slechte arbeidsvoorwaarden, de enorme werkdruk en het plan om afhandelingsactiviteiten deels uit te besteden aan Viggo, het bedrijf dat vorige zomer eveneens kampte met personeelstekorten. Afgelopen weekend was het opnieuw chaos op Schiphol, onder meer resulterend in rijen buiten de vertrekhal en lange wachttijden voor de securitycontrole.

De mensen bij de securitycontrole luidden al eerder de noodklok over de huidige werkomstandigheden. Schiphol voerde tijdens de zomer een groot aantal maatregelen omtrent het coronavirus in. Met de snelle verspreiding van de deltavariant waren de beveiligers er niet gerust op. “Schiphol Group negeert al maandenlang de waarschuwingen vanaf de werkvloer voor chaos op de luchthaven. In plaats van de oorzaken aan te pakken doet ze deze waarschuwingen af als stemmingmakerij. De toezegging gistermiddag van Dick Benschop om honderden extra beveiligers aan te nemen klinkt leuk, maar de problemen zijn breder dan alleen beveiliging. Maar als hij het echt meent, dan gaan we als FNV optimistisch de onderhandelingen in”, stelt Joost van Doesburg, campagneleider van FNV Schiphol in een verklaring.

Brief aan Schiphol-topman

Van Doesburg heeft geen goed woord over voor de werkwijze van Schiphol en noemt de bedrijfsstrategie van de luchthaven ‘de rotte appel in dit verhaal’. “Groot worden en blijven door zo goedkoop mogelijk te zijn met een moordende concurrentie over de ruggen van de werknemers. Met als gevolg werknemers die werken onder het bestaansminimum en ook nog eens ziek worden van hun werk door de hoge werkdruk en onveilige situaties”, aldus de campagneleider van FNV Schiphol.

Werknemers op Schiphol stuurden dan ook een brief aan Dick Benschop, topman van het grootste vliegveld van Nederland. Daarin pleiten zij voor een verbetering van de werkomstandigheden. Medewerkers willen dat er uniforme en gecertificeerde opleidingen voor het afhandelingspersoneel komen. Daarnaast eisen zij dat zij minimaal tien dagen aaneengesloten vakantie in de zomerperiode kunnen opnemen. Jeroen van Bergeijk, die voor de Volkskrant een maand op Schiphol undercover ging bij de ‘koffergooiers’ sprak onder anderen met Henk, een van de medewerkers die al sinds 1998 werkzaam is op de luchthaven. Henk, die een nulurencontract heeft, vertelde hem dat hij ooit een vast contract had. Echter, door de bijbehorende roosters kon Henk toentertijd maar één keer in de zes weken een weekend bij zijn vrouw doorbrengen.

Als een paard afgebeuld

Voorts willen werknemers dat het aantal vaste banen met tachtig procent per afdeling toeneemt. Bovendien wordt geëist dat iedereen die werkzaam is op Schiphol minimaal veertien euro per uur moet verdienen. Kees, een medewerker die ooit verwarmingsmonteur is geweest, laat weten dat hij nu voor een uurloon werkt dat twee dubbeltjes boven het minimumloon ligt. Van Bergeijk noemt het koffergooien ‘het zwaarste werk dat ik ooit heb gedaan’. Na drie dagen lagen zijn knieën open, had hij rugpijn en kon hij niet slapen van vermoeidheid. “Ik ken er heel wat die met hun poten tussen de karretjes terecht zijn gekomen”, vertelde Ruud hem. “Of die hun rug hebben versleten met die koffers. Of aan een hartaanval de pijp uit zijn gegaan.” En Manuel, die al 25 jaar op Schiphol werkt: “Je wordt echt als een paard afgebeuld.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
FNV KLM Personeelstekort Schiphol Staking
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025Redactie

Beschadigde A340 maakt bijzondere vlucht

10/07/2025Redactie

Zorgen over Franse blusvliegtuigen

10/07/2025Redactie
Recent

Wat zijn de meest afgelegen luchthavens ter wereld?

11/07/2025

Austrian Airlines zegt samenwerking met Embraer op

10/07/2025

Beschadigde A340 maakt bijzondere vlucht

10/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?