De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft boetes opgelegd aan KLM, Cathay Pacific en Singapore Airlines. De autoriteit legt aan KLM bovendien een last onder dwangsom op.
De boetes voor KLM, Cathay en Singapore Airlines bedragen respectievelijk 40.100, 11.800 en 22.400 euro, en zijn opgelegd omdat de maatschappijen geannuleerde tickets niet terugbetalen aan passagiers die via het inmiddels failliete D-reizen hadden geboekt. De bedrijven wijzen erop dat zij de tickets al aan D-reizen hebben terugbetaald. Echter, volgens de ILT blijven de luchtvaartmaatschappijen eindverantwoordelijk voor de terugbetaling aan de passagiers – of het ticket nou via een reisagent gekocht is of niet.
KLM krijgt van de ILT bovendien een last onder dwangsom opgelegd omdat het bedrijf passagiers die via tussenpersonen hebben geboekt niet rechtstreeks de keuze biedt tussen een omboeking of terugbetaling binnen zeven dagen. De maatschappij moet om die reden de website aanpassen en mag niet meer terugverwijzen naar de reisbemiddelaar. Het bedrijf krijgt een maand de tijd om aan de eisen van de ILT te voldoen, anders wordt een dwangsom opgelegd die in totaal kan oplopen tot 500.000 euro.