Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Vliegvelden»Denken in oplossingen voor verwachte zomerdrukte Schiphol
NL Vliegvelden

Denken in oplossingen voor verwachte zomerdrukte Schiphol

RedactieDoor Redactie11/05/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Tijdens de zomer moeten mogelijk vluchten vanaf Schiphol geannuleerd worden als gevolg van de personeelstekorten. Niet alleen KLM-topman Pieter Elbers denkt te weten hoe de luchthaven dat kan oplossen. Ook Fabian Dekker, arbeidssocioloog bij onderzoekbureau SEOR, ziet mogelijkheden.

KLM is hofleverancier als het gaat om het aantal vertrekkende en aankomende vluchten vanaf Schiphol. Mochten de personeelstekorten bij de grondafhandelingsbedrijven en security niet opgelost worden, dan kan KLM grote gevolgen ondervinden. Elbers vindt dan ook dat er voor de komende zomer oplossingen gezocht moeten worden. “Je zou kunnen denken aan aanbrengpremies voor nieuw personeel. Ook kunnen we met vluchten schuiven of ze verplaatsen naar Rotterdam of Eindhoven. Schiphol kan wellicht tijdelijk langer open, zodat er meer spreiding mogelijk is. We moeten openstaan voor alle oplossingen. Annuleren moet de laatste reddingsboei zijn, dus niet iets wat je twee tot drie maanden van tevoren al wilt”, denkt Elbers in de Telegraaf in oplossingen.

Mensvriendelijkheid

Volgens Dekker zijn de personeelstekorten simpel te verklaren. “We vergrijzen, dus is er minder personeel”, zegt hij tegen NRC. Hij attendeert erop dat werkgevers tegelijkertijd te weinig hebben gedaan om het werk, zeker fysiek zwaar werk zoals dat van bagage-afhandelaars, aantrekkelijk te houden. Daarbij kijkt hij niet alleen naar de lonen die in de afgelopen jaren zijn achtergebleven bij de economische groei. Hij kijkt eveneens naar de arbeidsvoorwaarden. “We zorgen steeds meer in Nederland. Mantelzorg, zorg voor kinderen of zieke familieleden. Een organisatie die het werknemers gemakkelijker maakt om dat te combineren, heeft echt een voorsprong.” De arbeidssocioloog wijst er voorts op dat er onvoldoende aandacht is voor de kwaliteit van het werk: “De werkdruk nam toe en de autonomie af.” Kort samengevat: de mensvriendelijkheid van een organisatie is wat telt.

Met enige ondersteuning aan de slag

Volgens Dekker blijft Nederland achter op het gebied van automatisering terwijl dat juist zou kunnen helpen bij het oplossen van het personeelstekort. Een blik ‘arbeidsmigranten’ opentrekken is dat zeker niet: hoe moet je die bijvoorbeeld huisvesten? Voor het tekort waarmee nu geworsteld wordt, richt hij de focus op “wat het onbenut arbeidspotentieel wordt genoemd, een groep van 1,2 miljoen mensen.” Hij noemt onder meer ‘onbenutte deeltijders’ die graag meer uren willen werken, mensen met een migratieachtergrond, lang- en kortdurig werkzoekenden die “met enige ondersteuning zo aan de slag kunnen.”

Drukte Schiphol

Ten opzichte van de meivakantie hoopt Schiphol komende periode een slag te slaan door hogere lonen te bieden. FNV liet weten te streven naar een loon van minimaal veertien euro per uur. Schiphol-topman Dick Benschop gaf vorige week aan een redelijke inschatting te willen maken om vast te stellen hoeveel personeel er aanwezig zal zijn tijdens de zomerperiode. Op basis daarvan bepaalt Schiphol of vluchten wel of geen doorgang kunnen vinden. “In de zomermaanden moet het bij ons gebeuren”, stelt Elbers. Hij ziet het duidelijk niet zitten als de grootste Nederlandse luchthaven het aantal vluchten beperkt. Immers, als vluchten niet uitgevoerd kunnen worden “beperk je de verdiencapaciteit.” KLM sprak zich er al eerder over uit annuleringen niet te zien zitten en dat Schiphol toch echt met een oplossing moet komen. Suggesties in die richting zijn er nu.

Overigens is het kampen met personeelstekorten niet een specifiek Nederlands probleem. De Londense luchthaven Heathrow heeft er bijvoorbeeld ook last van, met als gevolg dat er op de groei van British Airways een rem is komen te staan.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
FNV Heathrow KLM Pieter Elbers Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?