Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM en Defensie bundelen krachten

    08/07/2025

    Nederlandse F-35’s naar Polen

    08/07/2025

    “Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

    07/07/2025

    Man afkomstig van Schiphol zet het op een lopen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025
  • Achtergrond

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Passagiers in vele soorten en maten | Column

    05/07/2025

    De KLM-hond | Column

    28/06/2025

    ‘Iedereen moet kunnen vliegen’ | Interview

    28/06/2025

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India negeerde en vervalste veiligheidseisen

    07/07/2025

    Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

    06/07/2025

    Pieter Elbers: ‘We zijn gekomen om te blijven’

    05/07/2025

    Air France-KLM koerst op overname andere airline

    04/07/2025

    Vete zonnepanelen Schiphol laait op: ‘€300 miljoen schade’

    30/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»NL Nieuws»NL Maatschappijen»KLM bereikt principeakkoord
NL Maatschappijen

KLM bereikt principeakkoord

RedactieDoor Redactie12/05/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Schiphol
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Twee weken geleden vond een wilde staking van 150 KLM-grondmedewerkers plaats. De maatschappij streeft er nu naar om meer personeel aan te nemen.

Dat staat in een principeakkoord dat KLM volgens het Parool bereikte met de medezeggenschapscommissie van KLM Ground Services. De luchtvaartmaatschappij hoopt 130 extra bagageafhandelaren te contracteren. De vraag is echter hoe KLM dit wil realiseren gezien Nederland momenteel te maken heeft met een krappe arbeidsmarkt. Naast de grondafhandeling kampt de security eveneens met personeelstekorten. Actievoerders zeggen dat de tekorten bij de grondafhandeling veroorzaakt zijn doordat KLM platformmedewerkers al jarenlang onderbetaalt en hen geen vaste contracten geeft. Tijdens de coronacrisis werden dan ook veel mensen ontslagen, omdat er simpelweg geen werk was. De maatschappij verwachtte dat zij wel weer zouden terugkeren wanneer het vliegverkeer langzaam zou opstarten. Het tegendeel bleek waar.

Inhoud principeakkoord KLM

Verder staat in het akkoord dat de medewerkers een vijfjarencontract krijgen, iets wat haaks staat op de verwachtingen van de vakbonden. Zij willen dat KLM hen een vast contract aanbiedt. KLM streeft ernaar de eerste vijftig nieuwelingen voor de zomer aan te nemen. Verwacht wordt dat tijdens de zomer mogelijk vluchten geannuleerd moeten worden als gevolg van de personeelstekorten. Mocht het tijdens de zomerperiode daadwerkelijk zover komen, dan zal KLM nóg meer mensen aantrekken.

Voordat de nieuwelingen aan de gang kunnen, moeten zij opgeleid worden. FNV liet eerder in een brief aan Schiphol-topman Dick Benschop weten dat zij pleit voor uniforme en gecertificeerde opleidingen voor het afhandelingspersoneel. Daarbij zal Viggo een handje helpen. Echter, tijdens de wilde staking uitten medewerkers onder meer hun ongenoegen over het deels uitbesteden van werk aan Viggo. Volgens KLM is het inschakelen van het afhandelingsbedrijf ‘onvermijdelijk’. Echter, de inhuur zal duren tot uiterlijk eind oktober en de maatschappij benadrukt dat er geen plannen zijn dat het werk in de toekomst door andere bedrijven uitgevoerd wordt.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Akkoord FNV grondpersoneel KLM Schiphol
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025Redactie

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025Redactie

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025Redactie
Recent

Vlucht keert terug na paniek om sms

08/07/2025

Ryanair-baas verwacht topzomer

08/07/2025

Harde wind legt luchtverkeer Madeira plat

08/07/2025
Populair

Paniek aan boord van Nederlandse TUI 737-vlucht

06/07/2025

“Nederlandse” luchthaven over de grens groeit maar door

07/07/2025

Lufthansa A380 ‘praktisch zonder brandstof’

06/07/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?