Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025

    Bijzonder: vier luchtmacht-Alouettes op een rij | Foto’s

    15/06/2025

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Privatisering South African Airways toegelicht
Airlines

Privatisering South African Airways toegelicht

RedactieDoor Redactie16/05/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Airbus - Master Films - Hervé Goussé
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het Zuid-Afrikaanse Ministerie van Staatsondernemingen en de nieuwe meerderheidsaandeelhouder Takatso gaven onlangs een nadere toelichting op de privatisering van South African Airways (SAA).

Vanuit de Zuid-Afrikaanse politiek werd al maanden aangedrongen op meer duidelijkheid over de overeenkomst tussen de staat en Takatso, dat speciaal voor de overname van South African Airways was opgericht. Ook de markt zag al lang uit naar meer informatie. De overdracht van aandelen uit de staatsonderneming aan een private investeerder wachtte lange tijd op regeringsgoedkeuring. Recent verklaarde de minister van Financiën zich officieel akkoord en thans heeft minister Gordhan (Staatsondernemingen) de transactie nog eens uitgelegd.

Weinig nieuws

In feite is alleen de officiële goedkeuring door Financiën nieuws. De overige informatie verschilt nauwelijks van wat Up in the Sky al op 20 juni 2021 meldde. De Zuid-Afrikaanse staat houdt een aandeel van 49 procent in SAA. Takatso krijgt 51% voor een prijs per aandeel van 3 dollar. Het Ministerie van Staatsondernemingen ontvangt omgerekend ongeveer 180 miljoen euro.

De 49 procent die aan de staat toekomt bestaat overwegend uit preferente aandelen. Daarmee krijgt het Ministerie van Staatsondernemingen voorrang bij de uitbetaling van dividend. Ook houdt het ministerie een zogeheten ‘gouden aandeel’ in SAA, waarmee het over een vetorecht beschikt ten aanzien van strategische besluiten. De staat kan bijvoorbeeld verkoop of fusies blokkeren. Tot slot behelst de overeenkomst dat het aandeel van de staat nooit onder de 33 procent kan zakken. Dat zal vooral een rol spelen als uitgifte van nieuwe aandelen wordt overwogen.   

Optimisme…

Takatso heeft zich verplicht de komende twee jaar zo’n 180 miljoen euro werkkapitaal voor SAA beschikbaar te maken. Het concern schermt met een lage kostenstructuur en een transparant, flexibel bestuursmodel dat South African Airways weer concurrerend en winstgevend moet maken. De eerste stap is het terugwinnen van het marktaandeel en het stimuleren van de naamsbekendheid, stelt een woordvoerder tegenover zakenkrant Fin24. Voor SAA Technical en Air Chefs, de twee dochterbedrijven van de airline, zoekt Takatso nog strategische vennoten. Takatso onderstreepte vertrouwen te hebben in groei op de thuismarkt, regionaal en internationaal.

… en kritiek

In een interview met Newzroom Africa noemde luchtvaartkenner Guy Leitch drie dollar per aandeel een schandalig lage prijs, alleen al gezien de nominale waarde van de bezittingen die van eigenaar wisselen. Minister van Staatsondernemingen Gordhan wees die kritiek van de hand door erop te wijzen dat South African Airways toen de deal een jaar geleden werd gesloten, nog een stuk minder waard was dan nu.

Leitch vraagt zich ook af waar de 180 miljoen werkkapitaal vandaan moet komen. Takatso bestaat uit luchtvaartbedrijf Global Aviation, eigenaar van prijsvechter Lift, en de Zuid-Afrikaanse investeringsmaatschappij Harith General Partners. Harith werkt met geld uit het ambtenarenpensioenfonds. Leitch vreest dat investeren in SAA veel te riskant is voor gelden uit een dergelijk fonds.

De volgende stap in het privatiseringstraject is goedkeuring van zowel de Zuid-Afrikaanse Mededingings- als de Burgerluchtvaartautoriteit.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Overnames privatisering South African Airways Zuid-Afrika
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025Redactie

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025Redactie

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025Redactie
Recent

Nederlandse repatriëringsvlucht blijft uit

17/06/2025

Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

17/06/2025

KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

17/06/2025
Populair

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?