Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

    18/06/2025

    KLM gaat bijdragen aan Nederlandse vliegtuigmotoren

    18/06/2025

    Ommekeer KLM A330 blijkt bizarre reden te hebben

    17/06/2025

    Fokker slaat handen ineen met luchtmacht

    17/06/2025

    KLM Airbus A330 na uren vliegen terug bij af

    17/06/2025
  • Achtergrond

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»Jetstar 787 noodgedwongen twee maanden aan de grond
Incidenten

Jetstar 787 noodgedwongen twee maanden aan de grond

RedactieDoor Redactie19/05/2022Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© Kambui, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een Boeing 787 van het Australische Jetstar heeft ‘aanzienlijke’ schade opgelopen nadat bliksem insloeg.

De bliksem sloeg in tijdens een vlucht van Melbourne naar Gold Coast, een stad aan de oostkust van Australië. Op beelden op sociale media is te zien dat de 787 brandvlekken opliep en tientallen kleine gaatjes de onderkant van de romp hebben doorboord. Volgens Tim Collins van luchtvaartveiligheidsbureau Upstream Aviation is de schade aan de 787 ‘echt heel ongewoon’. “Het zou een veiligheidsprobleem zijn als het vliegtuig weer in gebruik zou worden genomen zonder te worden gerepareerd, maar… het toestel zette zonder enig probleem de route voort”, stelt hij bij The Sydney Morning Herald.

Video shows Jetstar 787 damage from a lightning strike during a flight from Melbourne to the Gold Coast earlier this month. The aircraft has been taken out of service for up to two months. https://t.co/mlisXjSSub

📹 SMH/The Age pic.twitter.com/kuueAqDEMa

— Breaking Aviation News & Videos (@aviationbrk) May 17, 2022

Het vliegtuig landde uiteindelijk veilig op de luchthaven van Gold Coast. Een woordvoerder van Jetstar laat weten dat ‘op geen enkel moment de veiligheid van het vliegtuig in gedrang is gekomen’. De 787 blijft de komende maanden op de luchthaven aan de oostkust van Australië staan. Naar verwachting is het toestel circa twee maanden buiten dienst.

De 787 (en Airbus A350) zijn gemaakt van lichte composietmaterialen. Daardoor zijn ze gevoeliger voor blikseminslag dan hun voorgangers. De vliegtuigbouwers leggen daarom een laagje van een soort fijn gaas of folie om de buitenkant van het vliegtuig om een geleidend pad te creëren. Over die composietmaterialen wil de Federal Aviation Administration (FAA) overigens nog meer bewijs zien.

Vrijwel nooit schade

Dagelijks worden verschillende vliegtuigen geraakt door bliksem. Naar schatting komt ieder passagiersvliegtuig één of twee keer per jaar daarmee in aanraking. Echter, zelden leidt dit tot schade. Dr. Geoffrey Dell, een deskundige op het gebied van luchtvaartveiligheid, legt uit dat de elektriciteit van blikseminslag normaal gesproken via kleine staafjes via uiteinden van de vleugels het vliegtuig verlaat. “Het systeem van statische ontlading zal het maximum verwerken dat het aankan, en dan gaat de rest ergens anders heen – dat kan hier [incident met de 787, red.] gebeurd zijn”, constateert hij.

Daarmee doelt Dell op het feit dat de bliksem vanuit de neus of winglet door wordt geleid naar de romp, waarna deze bij een ander uiteinde het vliegtuig verlaat, bijvoorbeeld de staart of andere vleugeltip. De buitenkant van de machine is dusdanig ontworpen dat er geen belemmeringen zijn en de bliksem via een geleidende weg richting de uiteinden kan reizen. Daardoor kan de elektriciteit de cabine niet in. Vaak merken passagiers überhaupt niet dat een blikseminslag plaatsvindt.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
787 blikseminslag Incident Jetstar Melbourne
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025Redactie

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025Redactie

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025Redactie
Recent

Maeve Aerospace strikt nieuwe partner

18/06/2025

Airlines buitelen over elkaar heen in Parijs

18/06/2025

Eerste Syrië-vluchten vanuit EU herstart

18/06/2025
Populair

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

‘Laatste woorden captain gecrashte Air India 787’

16/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?