• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023

    Staking KLM-piloten gaat toch niet door

    25/09/2023

    Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

    23/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Weg met de eyebrow windows | Achtergrond
Achtergrond

Weg met de eyebrow windows | Achtergrond

Lieneke KoornstraBy Lieneke Koornstra21/05/20223 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
PH-BDK © Linze Folkeringa
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het ziet er zo geinig uit, die kleine raampjes boven de hoofdcockpitramen bij menig vliegtuig van weleer. Onder meer de Douglas DC-8 en DC-9 waren ermee uitgerust, de Fokker F28, de Ilyushin Il-62, de Vickers VC-10, de McDonnell Douglas MD-80 en de eerste jets die Boeing bouwde: de 707, 727 en 737. In 2005 rolde bij de laatstgenoemde vliegtuigbouwer de eerste 737 zonder deze kenmerkende eyebrow windows uit de fabriek, de bouw van de andere types was toen al lang gestopt.

© Jeroen Stroes Aviation Photography from Netherlands, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

In de tijd waarin toestellen als bovengenoemd de lucht bevolkten, waren die kleine extra raampjes een nuttige toevoeging voor het kunnen manoeuvreren en navigeren. Als gevolg van de technologische vooruitgang zijn ze inmiddels niet alleen overbodig geworden maar worden ze door de vliegers veelal ook als hinderlijk beschouwd. En dat niet alleen.

Cockpit met eyebrow windows © Linze Folkeringa

Extra zicht

Het laat zich raden dat die zich als een soort wenkbrauwen ogende extra raampjes het zicht buiten de cockpit vergemakkelijkten. Ze leverden extra zicht op bij het maken van bochten bij de nadering van een luchthaven. Ook bewerkstelligden ze een betere kijk op de lucht in geval van navigatie op de sterren, alhoewel het hanteren van sextanten daarbij gebruikelijk was. Omdat een bovenaanzicht daarvoor noodzakelijk was, beschikten machines zoals de DC-8 over een kijkgat in het cockpitplafond. Vliegers moesten tevens navigator zijn om op de routes van waarop dergelijke machines werden ingezet te kunnen vliegen. Het was vaak aan de tweede tweede om zich met deze werkzaamheden bezig te houden. Maar omdat er in die jaren een teveel aan radiotelegrafisten bestond, was die functie uitgebreid met die van navigator. Dit bemanningslid werd aangeduid als NAVRO.

© clipperarctic, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Vervelende stoorzenders

De technologische vooruitgang veroorzaakte dat de eyebrow windows hun nut verloren. Immers, in plaats van visueel vindt navigatie inmiddels computer- en satelliet gesteund plaats. En al is goed zicht altijd belangrijk, het ontwikkelen van verbeterde instrumentlandingssystemen en TCAS (Traffic Colloson Avoidance System) maakte dat extra zicht minder nodig. Naar gelang het nut ervan afnam, werden ze door piloten steeds vaker gezien als vervelende stoorzenders met de bijkomende inval van verblindend zonlicht dat bovendien het zicht op hun digitale instrumenten bemoeilijkte. Vandaar dat vliegers ze vaak afdekten met kaarten en boeken.

  • PH-BDW © Linze Folkeringa
  • PH-BTE © Linze Foleringa
  • © Linze Folkeringa

Nadelig

Met het op de markt zetten van de Boeing 757 doorbrak de Amerikaanse vliegtuigbouwer de trend om narrow body-vliegtuigen te voorzien van eyebrow windows. Op de 717, de voormalige McDonnell Douglas MD-95, liet de fabrikant deze extra raampjes ook al weg. Maar voor de 737 werd wat dat betreft nog vele jaren aan het oude vastgehouden. Niet alleen voor de vliegers geen pretje, ook nadelig voor het kostenplaatje van een luchtvaartmaatschappij. Boeing liet bij de introductie van de eerste wenkbrauwloze 737 een persbericht uitgaan met de woorden: ‘De ontwerpwijziging vermindert het gewicht van het vliegtuig met twintig pond en elimineert ongeveer driehonderd uur aan periodieke inspecties per vliegtuig.’ Het ontbreken van de eyebrow windows is tevens, zij het in geringe mate, van invloed op de luchtweerstand en het brandstofverbruik. Sinds 2006 zijn er kits beschikbaar waarmee op de oudere 737’s een retrofit kan worden toegepast.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

727 Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 DC-8 DC-9 Fokker Ilyushin luchtvaarthistorie McDonnell Douglas MD-80 vliegtuigen
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Lieneke Koornstra
  • Website

Redacteur. Haar passie voor schrijven en luchtvaart wist Lieneke te combineren als tekstschrijver en eindredacteur van de Farewell-boekenserie over de door KLM uitgefaseerde MD-11, Fokker F70 en Boeing 747. Haar publicaties over allerlei onderwerpen zijn zowel te vinden in diverse kranten en tijdschriften als op haar eigen website Supervisionair.

Related Posts

KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

26/09/2023Redactie

Trump: ‘Boeing had naar mij moeten luisteren’

26/09/2023Redactie

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

26/09/2023

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023

Ook vakbond roept op tot ontslag topman Qantas

26/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?