Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

    24/06/2025

    KLM doet dringende oproep

    24/06/2025

    Transavia gaat over op nieuwe livery

    24/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Weg met de eyebrow windows | Achtergrond
Achtergrond

Weg met de eyebrow windows | Achtergrond

Lieneke KoornstraDoor Lieneke Koornstra21/05/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
PH-BDK © Linze Folkeringa
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het ziet er zo geinig uit, die kleine raampjes boven de hoofdcockpitramen bij menig vliegtuig van weleer. Onder meer de Douglas DC-8 en DC-9 waren ermee uitgerust, de Fokker F28, de Ilyushin Il-62, de Vickers VC-10, de McDonnell Douglas MD-80 en de eerste jets die Boeing bouwde: de 707, 727 en 737. In 2005 rolde bij de laatstgenoemde vliegtuigbouwer de eerste 737 zonder deze kenmerkende eyebrow windows uit de fabriek, de bouw van de andere types was toen al lang gestopt.

© Jeroen Stroes Aviation Photography from Netherlands, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons

In de tijd waarin toestellen als bovengenoemd de lucht bevolkten, waren die kleine extra raampjes een nuttige toevoeging voor het kunnen manoeuvreren en navigeren. Als gevolg van de technologische vooruitgang zijn ze inmiddels niet alleen overbodig geworden maar worden ze door de vliegers veelal ook als hinderlijk beschouwd. En dat niet alleen.

Cockpit met eyebrow windows © Linze Folkeringa

Extra zicht

Het laat zich raden dat die zich als een soort wenkbrauwen ogende extra raampjes het zicht buiten de cockpit vergemakkelijkten. Ze leverden extra zicht op bij het maken van bochten bij de nadering van een luchthaven. Ook bewerkstelligden ze een betere kijk op de lucht in geval van navigatie op de sterren, alhoewel het hanteren van sextanten daarbij gebruikelijk was. Omdat een bovenaanzicht daarvoor noodzakelijk was, beschikten machines zoals de DC-8 over een kijkgat in het cockpitplafond. Vliegers moesten tevens navigator zijn om op de routes van waarop dergelijke machines werden ingezet te kunnen vliegen. Het was vaak aan de tweede tweede om zich met deze werkzaamheden bezig te houden. Maar omdat er in die jaren een teveel aan radiotelegrafisten bestond, was die functie uitgebreid met die van navigator. Dit bemanningslid werd aangeduid als NAVRO.

© clipperarctic, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Vervelende stoorzenders

De technologische vooruitgang veroorzaakte dat de eyebrow windows hun nut verloren. Immers, in plaats van visueel vindt navigatie inmiddels computer- en satelliet gesteund plaats. En al is goed zicht altijd belangrijk, het ontwikkelen van verbeterde instrumentlandingssystemen en TCAS (Traffic Colloson Avoidance System) maakte dat extra zicht minder nodig. Naar gelang het nut ervan afnam, werden ze door piloten steeds vaker gezien als vervelende stoorzenders met de bijkomende inval van verblindend zonlicht dat bovendien het zicht op hun digitale instrumenten bemoeilijkte. Vandaar dat vliegers ze vaak afdekten met kaarten en boeken.

  • PH-BDW © Linze Folkeringa
  • PH-BTE © Linze Foleringa
  • © Linze Folkeringa

Nadelig

Met het op de markt zetten van de Boeing 757 doorbrak de Amerikaanse vliegtuigbouwer de trend om narrow body-vliegtuigen te voorzien van eyebrow windows. Op de 717, de voormalige McDonnell Douglas MD-95, liet de fabrikant deze extra raampjes ook al weg. Maar voor de 737 werd wat dat betreft nog vele jaren aan het oude vastgehouden. Niet alleen voor de vliegers geen pretje, ook nadelig voor het kostenplaatje van een luchtvaartmaatschappij. Boeing liet bij de introductie van de eerste wenkbrauwloze 737 een persbericht uitgaan met de woorden: ‘De ontwerpwijziging vermindert het gewicht van het vliegtuig met twintig pond en elimineert ongeveer driehonderd uur aan periodieke inspecties per vliegtuig.’ Het ontbreken van de eyebrow windows is tevens, zij het in geringe mate, van invloed op de luchtweerstand en het brandstofverbruik. Sinds 2006 zijn er kits beschikbaar waarmee op de oudere 737’s een retrofit kan worden toegepast.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
727 Boeing Boeing 707 Boeing 727 Boeing 737 DC-8 DC-9 Fokker Ilyushin luchtvaarthistorie McDonnell Douglas MD-80 vliegtuigen
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Lieneke Koornstra
  • Website

Redacteur. Haar passie voor schrijven en luchtvaart wist Lieneke te combineren als tekstschrijver en eindredacteur van de Farewell-boekenserie over de door KLM uitgefaseerde MD-11, Fokker F70 en Boeing 747. Haar publicaties over allerlei onderwerpen zijn zowel te vinden in diverse kranten en tijdschriften als op haar eigen website Supervisionair.

Gerelateerde Artikelen

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025Redactie

Transavia gaat over op nieuwe livery

24/06/2025Redactie

Kon je vanuit de Concorde de ronding van de aarde zien?

24/06/2025Redactie
Recent

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24/06/2025

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24/06/2025

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?