Passagiers van een TUI-vlucht van Manchester naar Heraklion (Kreta, Griekenland) spreken vol lof over piloot Simon. Na een hoop vertraging verliet hij de cockpit om in de regen zelf de bagage in te laden.
De vlucht had op dat moment al meer dan 24 uur vertraging opgelopen wegens tekorten bij de grondafhandeling, eenzelfde probleem als op veel andere luchthavens (waaronder Schiphol). Op zondagochtend zou het vliegtuig vertrekken richting het Griekse eiland. Echter, toen de passagiers aan boord waren werd de vlucht in eerste instantie met twee uur vertraagd. Jenny Cook, een van de inzittenden, zegt tegen The Independent dat de piloot aangaf dat de vertraging veroorzaakt werd door de bagage die later bij het TUI-toestel zou arriveren. Uiteindelijk kwamen de koffers aan bij de machine en leek het probleem opgelost. Tijdens het laden moest het vliegtuig echter plotseling leeggehaald worden en moesten alle passagiers het toestel uit. In de terminal stond volgens Cook geen TUI-personeel om hen op te vangen.
Forse vertraging
De reizigers ontvingen uiteindelijk een mail van de maatschappij waarin stond dat de annulering veroorzaakt werd door ‘operationele problemen’. De vlucht zou de volgende dag om 13:15 uur vertrekken. Echter, de dag erop arriveerde de bagage pas om 15:00 uur bij het toestel. De piloot verontschuldigde zich voor de forse vertraging, die inmiddels opgelopen was tot dertig uur. “‘Mijn copiloot Simon is zelfs bezig met het inladen van de bagage’, zei hij, dus we keken naar het raam en daar stond hij”, aldus Cook. “Voor we het wisten waren we aan het taxiën naar de startbaan.”
Piloot helpt een handje
Zijn collega stapte het TUI-vliegtuig uit en hielp met het inladen van de bagage. Zoals op videobeelden te zien is doet hij dat in de regen. Voor die actie kreeg hij veel lof van passagiers. “Deze man is een legende”, zegt op de achtergrond. Op sociale media bleef zijn actie eveneens niet onopgemerkt. “Kan copiloot Simon van TOM2744 vanuit Manchester op 30 mei een award voor zijn uitmuntendheid krijgen?”, vroeg Cook zich af op Twitter. “Hij staat buiten op het asfalt in de regen te helpen met het inladen van de koffers om te proberen ons op weg te helpen na 30 uur vertraging tot nu toe.” Naast de lof van reizigers prees TUI de actie van Simon. “We kunnen hem niet genoeg bedanken voor zijn snelle en doortastende optreden”, aldus de maatschappij tegenover The Independent.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

