Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025
  • Achtergrond

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Over de staatsagent, KLM en het Kamerdebat | Benno Baksteen
Opinie

Over de staatsagent, KLM en het Kamerdebat | Benno Baksteen

Benno BaksteenDoor Benno Baksteen04/06/2022Update:24/06/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
© KLM
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De laatste weken verschijnt in de media het ene na het andere puur op beeldvorming gebaseerde negatieve bericht over de KLM. Het lijkt wel een campagne, met als centraal thema dat luchtvaart de Grote Boze Wolf is op klimaatgebied. Wat op geen enkele manier waar is en bovendien afleidt van het echte probleem dat we als samenleving moeten oplossen: waar halen we straks onze uitstootvrije energie vandaan.

Staatsagent

Bij de diverse ontwikkelingen zaten twee dieptepunten. Het eerste is de recente rapportage van de staatsagent en zijn uitspraken over het al dan niet voldoen aan de voorwaarden voor de leningen aan KLM. Voorwaarden die overigens volgens de ILO, onderdeel van de Verenigde Naties, voor een deel ook nog eens onrechtmatig zijn. Kennelijk hebben die voorwaarden ineens een absoluut bestaansrecht. Dat is vreemd, want juist in de luchtvaart, in ieder geval in de cockpit, zijn regels en procedures altijd een middel om een doel te bereiken. Veranderen de omstandigheden dan moet je ook vaak de procedures veranderen, dan wel ervan afwijken. Zeker als je anders je doel niet zou bereiken. De virtuele wereld van procedures is statisch, de echte wereld is dat niet. Die is rommelig en eist voortdurende aanpassingen. Met dus steeds dat beoogde doel voor ogen.

Terugbetaling door KLM

Het doel van de voorwaarden was zeker te stellen dat de leningen konden worden terugbetaald. Niemand wist hoe de gevolgen van de coronapandemie zouden uitpakken, dus werd terecht ruim ingezet op een pakket leningen ter waarde van drie miljard. Inmiddels is duidelijk dat dankzij de tomeloze inzet en creativiteit van alle KLMers slechts een derde van de beschikbare leningen is gebruikt. Bovendien is daarvan alweer een derde terugbetaald. De verwachting is dat later dit jaar ook het restant wordt afgelost. Klaar dus. KLM kan weer gewoon aan het werk en zoals altijd reageren op allerlei ontwikkelingen. Waaronder sterk gestegen brandstofprijzen, hogere luchthavenkosten en hoge inflatie. Allemaal zaken die vast niet in de virtuele wereld van de spreadsheet van de staatsagent stonden. En die je dus ook niet op die manier kunt oplossen.

Kamerdebat

Het tweede dieptepunt was de discussie in de Tweede Kamer over Nederlandse deelname aan de aandelenuitgifte van de Air France-KLM-groep. Op zich verstandig lijkt me, die deelname, maar daar kan je zeker een zinnig inhoudelijk debat over voeren. In plaats daarvan werd het debat overheerst door op framing gebaseerde onzin en een groot vertrouwen in de maakbaarheid van de wereld gepaard aan een zorgelijk gebrek aan kennis. En dat is een ongelukkige combinatie.

Niet ingewikkeld

Het is ook onnodig, want zo ingewikkeld is het allemaal niet. Zie voor een beknopte samenvatting de pagina ‘Samenvatting’. Voor de echte liefhebbers staat aan het einde van die pagina ook nog een link naar een pdf met achtergronden. Waarschuwing: die pdf is saai, want het zijn inmiddels zestig pagina’s en die staan vol cijfers en percentages. Dus alleen leuk voor iemand die van feiten houdt en analyses interessant vindt. Dat is natuurlijk gelijk de kracht van framing, want voor beeldvorming hoef je alleen maar snel even iets mediagenieks te roepen.

Staatsagenten en de KLM | Benno Baksteen

Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Benno Baksteen KLM staatssteun Tweede Kamer
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Benno Baksteen
  • Website
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Benno Baksteen is voormalig piloot en Nederlands vakbondsbestuurder. Hij was voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers en schrijft regelmatig over luchtvaart op zijn blog notthebigbadwolf.com.

Gerelateerde Artikelen

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025Leonard van den Broek

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie

Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

12/06/2025Redactie
Recent

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025
Populair

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?