Russische luchtvaartmaatschappijen kunnen al enige tijd geen westerse reserveonderdelen krijgen.
Vanwege westerse sancties zijn onderhoud en reparaties niet meer uitvoerbaar nu reserveonderdelen niet meer worden geleverd. Om nog maar te zwijgen over nieuwe toestellen. Al medio mei berichtten Russische media dat Aeroflot binnenkort in de problemen zou kunnen komen door een gebrek aan reserveonderdelen. Andere maatschappijen krijgen of hebben al met dezelfde problemen te kampen.
De regering in Moskou probeert nu iets aan de situatie te doen. Volgens het zakendagblad Vedomosti heeft luchtvaartautoriteit Rosaviatsiya certificaten afgegeven aan vijf Russische bedrijven voor de ontwikkeling van reserveonderdelen voor Boeing- en Airbus-vliegtuigen. Dat betekent dat deze bedrijven de onderdelen kunnen kopiëren en verstrekken aan Russische maatschappijen. Bedrijven die toestemming hebben gekregen zijn onder meer het Rijksonderzoeksinstituut voor de burgerluchtvaart en S7 Technics.
Alleen cabineonderdelen
Volgens Vedomosti, dat zegt de informatie te hebben van bronnen bij Rosaviatsiya , gaat het in eerste instantie om cabineonderdelen zoals passagiersstoelen of keukenmateriaal. Het bedrijf S7 Technics kreeg ook het recht om aanpassingen aan bestaande onderdelen aan te brengen en reparatieprogramma’s te ontwikkelen, zeggen ze.
De productie van andere reserveonderdelen wordt blijkbaar ook onderzocht. Het Russische ministerie van Industrie en Handel vroeg zijn ondergeschikte instanties om minimaal vijf originele vliegtuigonderdelen te selecteren voor een 3D-scan, de materiaalsamenstelling te onderzoeken en de sterkte-eigenschappen van het product te bepalen. Daarna wordt besloten of Rusland kan starten met de reproductie van deze buitenlandse vliegtuigonderdelen.