Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025
  • Achtergrond

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Helikopters»Opnieuw forse tegenslag voor NH90-helikopter
Helikopters

Opnieuw forse tegenslag voor NH90-helikopter

Leonard van den BroekDoor Leonard van den Broek13/06/2022Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
NH90 van de Noorse luchtmacht © Mats Grimsaeth, Norwegian Armed Forces
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Noorwegen heeft het contract voor de veertien NH90-helikopters van de luchtmacht met onmiddellijke ingang opgezegd. Reden hiervoor is dat helikopter niet aan de operationele eisen voldoet, zo maakte de Noorse regering bekend in een persbericht.

In 2001 bestelde Noorwegen veertien NH90-helikopters voor de Noorse Kustwacht en de Noorse luchtmacht bij NHIndustries, de producent van de NH90. NHI (NATO Helicopter Industries) is een samenwerkingsverband tussen Airbus Helicopters, Leonardo en GKN Fokker. In 2008 zouden alle helikopters aan Noorwegen geleverd moeten zijn. Volgens de Noorse regering is de leverancier hierbij enorm in gebreke gebleven. Tot nu toe zijn acht helikopters geleverd in een volledig operationele uitvoering. Verder zou de helikoptervloot 3900 uur op jaarbasis inzetbaar moeten zijn, maar was dit de afgelopen jaren in de praktijk slechts zo’n 700 uur.

“We hebben herhaalde pogingen gedaan om de problemen met betrekking tot de NH90 op te lossen in samenwerking met NHI, maar meer dan 20 jaar nadat het contract werd ondertekend, hebben we nog steeds geen helikopters die de missies kunnen uitvoeren waarvoor ze zijn gekocht, en zonder dat NHI in staat is om ons realistische oplossingen voor te stellen.” Dit stelt Gro Jære, directeur-generaal van het Noorse Defensie Materieel Agentschap, in het Noorse persbericht.

Begin dit jaar is er in opdracht van het Noorse ministerie van Defensie een onderzoek uitgevoerd. De conclusie was dat zelfs met extra investeringen, het niet mogelijk zou zijn om de inzetbaarheid en prestaties van de helikopter op een aanvaardbaar niveau te brengen. Noorwegen eist terugbetaling van de volledige kosten ter waarde van vijf miljard Noorse Kroon (bijna 500 miljoen euro). Het land is van plan om binnenkort alle helikopters, reserve-onderdelen en bijbehorende grondapparatuur terug te sturen naar de leverancier.

In een schriftelijke reactie, gepubliceerd op de website van NHI, stelt het bedrijf dat het zeer teleurgesteld is over het besluit van het Noorse Ministerie van Defensie. Het weerlegt de aantijgingen die zowel tegen de NH90 als tegen het bedrijf worden geuit. “NHIndustries kreeg niet de mogelijkheid om het laatste voorstel te bespreken dat is gedaan om de beschikbaarheid van de NH90 in Noorwegen te verbeteren en om tegemoet te komen aan de specifieke Noorse vereisten. NHIndustries beschouwt deze beëindiging als niet rechtsgeldig.”, zo stelt het bedrijf.

De Noorse opzegging is niet de eerste tegenslag voor de NH90. Eind vorig jaar maakte de Australische minister van Defensie bekend dat de 47 Australische NH90’s vroegtijdig worden vervangen. Het Australische leger heeft 41 MRH90 Taipan transporthelikopters, de Australische marine zes MRH90 maritieme helikopters. Ook hier was de reden tegenvallende inzetbaarheid, als gevolg van uiteenlopende problemen. Tien jaar eerder dan oorspronkelijk gepland gaat Australië de Europese helikopters vervangen door UH-60M Blackhawks en MH-60R Seahawks van het Amerikaanse Sikorsky.

Belgische NH90NFH maritieme helikopter © Leonard van den Broek

In 2020 besloot België om de NH90TTH transporthelikopters nauwelijks nog in te zetten. Op die manier kon geld worden bespaard, ten gunste van de NH90NFH maritieme helikopters. Oplopende kosten en verminderde inzetbaarheid speelden bij dit besluit een rol. Nederland beschikt over twintig NH90’s. Na de introductie in 2007 waren er diverse problemen, onder meer met roestvorming. De laatste jaren zouden de helikopters naar tevredenheid functioneren. In juli 2020 stortte een Nederlandse NH90 in zee bij Aruba, waarbij twee bemanningsleden omkwamen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus Helicopters Australische luchtmacht Belgische Luchtmacht NH90 Noorse luchtmacht problemen
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Leonard van den Broek
  • Website
  • LinkedIn

Redacteur en fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven waar het vliegverkeer rond het toenmalige Welschap zijn interesse wekte. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland. Zijn specialisatie betreft dan ook de militaire luchtvaart. In het dagelijks leven is Leonard werkzaam als arts bij een GGD.

Gerelateerde Artikelen

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie

OM trekt handen af van zaak-Heli Holland

13/06/2025Redactie
Recent

De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

14/06/2025

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025
Populair

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?